Varm och vattentät filt

Letar efter en varm och vattentät filt som är ganska lätt och är väldigt billig, självklart så kan inte alla kriterier uppfyllas men, varm och vattentät/fukttålig är de viktigtaste kriterierna.

Tänkte TESTA att använda den istället för sovsäck, av okänd anledning (alla som vill rekomendera att jag använder sovsäck istället kan låtsas om att de inte läste det jag just skrev).

Skriv gärna vart man kan införskaffa en sådan filt också :)
 
Inte sovsäck...

...Men borde inte ett sovtäcke som går att öppna upp till nåt filtliknande funka.Vattenavvisande yttertyg och ett fukttåligt innanmäte.En tunn filt går inte att ligga varmt i,det är helt beroende av loftet.
Köp en dunsäck och töm kanalerna,på kvällen fyller du säcken med löv-mossa-lav-gräs eller vad du nu hittar,funkar garanterat bättre.


peter
 
Varför just en filt? Varför inte ett täcke?

Grejen är ju att en filt blir inte särskilt varm eftersom den kombinerar "isolation" och "stomme".

I ett täcke har du en fluffig (men skör) isolation och utanpå en tunn (inte ett dugg isolerande) stomme som håller ihop det hela.

Och en filt som är vättentät lär du ju inte hitta om du inte skaffar nåt med en beläggning, men har du en beläggning på filten så behövs ju liksom inte själva filten (utan det skulle vara bättre att ha nån form av isolation).

I närmsta tygaffär kan du köpa vaddering som fungerar bra som isolation. Den är lätt och varm (och är det syntet så tålt den fukt bra). Vill du ha den vattentät får du väl försöka laminera den med ett vattentätt skikt (spraylim och byggplast?).
 
Filt eller täcke eller tygbit funkar bra allihopa, men jag kopplar täcke till något ganska stort och fluffigt som tar mycket plats i en ryggsäck, var därför jag skrev filt.

Behöver mest något att dra över mig bara som hjälper hålla värmen lite och hålla borta regn och fukt (och som får plats i en ryggsäck utan att ta upp hela ryggsäcken).
 
Synd att du är vegan, då vill du kanske inte använda en ullfilt? Har använt försvarets gamla filt (inte den som numera fungerar som täcke) vid en del skogsturer med eld. Tycker det är mysigt om än något kallt när elden slocknar. Vattentätheten får man fixa med ytterliggare något, har använt imprgenerad canvas. Behandlar man en yllefilt med lanolin blir den vattenavstötande.
 
Filt eller täcke eller tygbit funkar bra allihopa, men jag kopplar täcke till något ganska stort och fluffigt som tar mycket plats i en ryggsäck, var därför jag skrev filt.

Det är ju fluffet som isolerar. Men täcken finns ju av väldigt olika tjocklek.

En filt isolerar så dåligt så du klarar dig nog bättre med bara ett plastskynke och dra på lite extra kläder, om du nu ska ha nåt att "bara dra över dig".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.