Varför dras folk till skärgården?

Jag håller på med en undersökning om skärgården och vill ha lite förslag på anledningar till varför så många väljer skärgården som centrum för sin passion.

Tacksam för svar
MVH Jim
 
Jag tror det handlar om många olika saker.

Dels innebär ju skärgården en massa "yta" att husera på. Hur skulle det se ut om lika många människor skulle försöka ge sig ut och tälta inom sitt närområde?

Dels handlar det nog för många om att de ser båten som en "transportabel sommarstuga". Med husvagn har man inte i närheten av lika stora möjligheter att välja övernattningsplats. Campingplatser kostar.
 
Eget spår

och att variationsmöjligheterna är nämast oändliga tror jag bidrar.

Marknadsföring från Strindberg och framåt bidrar också.

Thure
 
Många har väl det här med "Saltkråkan-idyllen" som lockar dom ut till skärgården. Många söker sig ut dit av samma orsak som andra söker sig till fjällen eller utomlands; slippa undan vardagen, kanske lite lugn och ro, mm. I Stockholms skärgård finns det väl gott om turbåtar, även här i Luleå skärgård går det några turbåtar, så skärgården är tillgänglig även för båtlösa.

Själv är jag uppvuxen så gott som i skärgården, på fastlandet men i alla fall nära. Så att vara ute med båt är naturligt för mig, så att åka ut i skärgården är lite som att komma hem, även om det inte är exakt samma skärgård.

/Ulf
 
Undrar om det har att göra med att hela (nästan iaf) Sverige är omgärdat av vatten?

Det är lite svårt att komma ifrån om vill komma iväg lite för att fiska,sola,bada,segla,surfa eller filosofera om vad Strindberg egentligen menade med att "Det är synd om människorna".Sen är det oftast soligt väder.


peter
 
Senast ändrad:
Rent allmänt anses väl vatten bidra till rekreationsvärdet.

Om man inte åker till skärgården åker man ju istället gärna till sjöar eller älvar.

Under sommartiden är badmöjigheterna och fisket en konkret aktivitet som är svår att ägna sig åt i skogen utan vatten.

Många människor tycker ju att vyerna med vatten är vackra, även de som är födda på "torrare" ställen, och därmed präglade att gilla sin uppväxtmiljö.
 
Att man dras till skärgården med sina stora öppna vattenytor, tror jag beror på att man då dels kan se väldigt vida omkring sig, samt att man får en känsla av frihet när landskapet är öppet.
Likadan känsla får jag också när jag vistas uppe på kalfjället. Sedan spelar det roll att det ofta är väldigt vacker natur att både betrakta och vistas i. För mig känns det rent av lyxigt att befinna mig på vackra platser.
Sedan har vi ju det här med skiftningarna i vädret, årstiderna och flyttfåglarna som man ju med fördel kan följa i skärgården.

God tur!
Lars
 
alla som varit i skärgården vet iallfall varför

Sen att beskriva det i ord kan ju vara en annan sak

Men först och främst tror jag att det kan ha och göra med att skärgården är till stora delar orörd natur och ofta i anslutning till störe städer dvs storstadsmänniskan behöver bara resa en kort bit för att beträda orörd natur.

Sedan ger havet lugn, ljudet, rytmen på vågorna, samt den extra dimension som havet har att erbjuda under vattenytan råder ju en fullständigt främande miljö för oss männsikor som är ovanlig i vardagen. Dessutom har ju havet också extrema kraftfulla sidor som stark vind mm vlket kan inspirera den äventyrlige.

Mikael
 
Mycket har det nog att göra med arv. Den svenska skärgården är unik. "Archipelago" är så att säga en svensk "uppfinning" och finns inte någon annastans än i Norden och framförallt Sverige.
Många av våra folkkära vissångare och musiker har mycket skärgårdstema på låtar; Taube, Broberg m.fl.

Jag tror att detta skapar en slags menatlitet bland svenskar och något som uttryckder det typiskt svenska.

En lite antropologisk ansats blir mitt bidrag.
 
Havet är en moder, färdvägar, ljud, matleverantör och egen skördare...
Skärgården väcker med utsikter, vyer och allt ovanstående känslor tillbaka till urtiden. Men oxså väderberoende och modärnare färdvägar.
Fortframt är havet en förbindelselänk via färjor och broar till grannländer och omfivning.
Dessutom skiftar ljus och vy från timme till timme.
Kalla vintrar kan man färdas på havet men alltid bestämmer det...
//J
 
Tillgängligheten

För de svenskar som inte bor i närheten av skärgård är det nog ovanligt att man har skärgården som centrum för sin passion.

För mig som skåning känns skärgården som en främmande, exotisk och ganska avlägsen miljö (även om det bara är 90 minuter till Blekinge...). Jag gillar skärgård väldigt mycket, men jag känner mig mer hemma och engagerad i bokskogen på åsarna eller kullabergs klippkust.

Bor man i Jämtland har man nog starkare känslor för fjällen än för skärgården, gissar jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.