Resa till Skottland

Åker till Glasgow, Skottland i mitten på mars. Någon som har tips på utflyktsmål i närheten? Hur är vägarna? Hur långt tar man sig på en dag med bil? Hur är färjeförbindelserna till örana utanför? Sist men inte minst, vilket distilleri kan du rekommendera?
 
Efter exakt 53 veckor (nåja nästan) förnyar jag tråden!

Jag kanske har 3-4 dagar i Glasgow/Skottland i slutet av mars (påskveckan), och därför undrar jag vad det finns för tips på saker att göra? Jag är tyvärr inte så road av att gå runt och titta på en måhända mycket vacker stad, eller gå på muséer, men samtidigt kommer jag inte att ha med mig friluftsgrejer eller klätterutrustning, och dessutom är det kanske lite kyligt där kring påsk? Som göteborg på hösten tänker jag mig? :) Därför är mina aktiviteter något begränsade.

Jag har läst om bl a Dumbarton Rock och Lyle Hill i andra trådar, och även om jag inte kommer att klättra något så kan det ju vara kul att se sig omkring. (Om inte annat så för att ha lite koll om man ska tillbaka nån gång.)

Går det att ta sig till Fort William och titta upp på Ben Nevis över dagen?

Som sagt: jag är ensam, har ingen bil och begränsad utrustning (regnkläder typ) samt 3-4 dagar i Glasgow. Vad ska jag göra?

(Jag ska hur som helst ner till London efter de 3-4 dagarna i Skottland, så jag skulle också kunna åka direkt söderut om det finns spännande saker där (London, sydkusten etc), så tipsa gärna om allt möjligt.

(Fråga inte varför jag reser via Glasgow.)

Tack!
 
Jag var i Skottland och vandrade i höstas. Vandringen startade i Fort William och gick sedan, efter att jag varit uppe på Ben Nevis, söderut längs West Higland Way. Nu var det i och för sig inte vandring du hade tänkt ägna dig åt, men tågresan till Fort William från Glasgow är en höjdare! Åtminstone sen man lämnat förstäderna bakom sig.

http://www.firstgroup.com/scotrail/content/travelinfo/timetables.php

Det går att ta sig till Fort William och tillbaka till Glasgow över dagen. Om du ska se Ben Nevis får du promenera en bit. Men om du ändå är i Fort William skulle du kunna fortsätta ut till någon av öarna och kanske stanna där någon natt.

/Hans
 
Enligt min flickvän som pluggar i Glasgow är det snarast vår på gång. Golfströmmen ligger bra till; när jag var där i början av november var det 10-15 grader och folk gick i t-shirt...

Jag ska dit igen veckan för påsk, fast räknar inte med några större utflykter. Du kan alltid göra en tur till Loch Lomond. Om man startar tidigt finns det ett berg på sjöns östra strand som man kan knalla uppför. Å andra sidan bör du ha ordentliga kängor då.

Jag minns inte om säsongen för vandrarhem och dylikt är igång än. En utflykt till någon av öarna kan nog vara schyssta annars. Isle of Arran ligger nära.
 
orchid; sa:
Du kan alltid göra en tur till Loch Lomond. Om man startar tidigt finns det ett berg på sjöns östra strand som man kan knalla uppför. Å andra sidan bör du ha ordentliga kängor då.

Hoho, jag tänkte faktiskt försöka ta mig till Loch Lomond. Så hette ju whiskeyn som kapten Haddock älskade i "Castafiores juveler" eller var det "Det hemliga vapnet"? En whiskey som Haddock sedermera kom att avsky efter professor Kalkyls välmenta antabusförgiftning av densamma. Om jag minns rätt. :)

Så dit måste man! Vi får se om det blir denna gång dock.

Tack för tipsen!

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.