Vandringskängor

Är det dumt ifall man gör en veckovandring med sina vanliga promenadskor. Jag har skor som jag trivs bra med och som jag går utan problem med hunden i som längst 2 1/2 timmar. (Av märket Timberland). Självklart får man då ha nån typ av stövlar med sig vid vadning. Men det måste ju så klart vara skillnad att gå fler timmar om dagen och med packning. Så vad jag undrar är ifall vandrare kan använda sig av skor som man helt enkelt trivs bra med eller måste man ha RIKTIGA vandringskängor (då man slipper ha med vadnings-stövlar).
Kan tillägga att det är mellan Abisko och Nikkaluokta vi ska gå.

Mvh/Martin
 
Är det dumt ifall man gör en veckovandring med sina vanliga promenadskor. Jag har skor som jag trivs bra med och som jag går utan problem med hunden i som längst 2 1/2 timmar. (Av märket Timberland). Självklart får man då ha nån typ av stövlar med sig vid vadning. Men det måste ju så klart vara skillnad att gå fler timmar om dagen och med packning. Så vad jag undrar är ifall vandrare kan använda sig av skor som man helt enkelt trivs bra med eller måste man ha RIKTIGA vandringskängor (då man slipper ha med vadnings-stövlar).
Kan tillägga att det är mellan Abisko och Nikkaluokta vi ska gå.

Mvh/Martin

om du ska gå mellan abi 0 nikka så kan du gå ivilket fot töj som helst.
 
Gå lite längre sträckor hemma (det är ändå bra övning), gärna med lite packning. Så får du se om dina skor eller kanske dina stövlar fungerar att gå längre sträckor. Förutom att finns skodon som ungerar, så är det väl så viktigt att finna fungerande sockor, de skall vara av syntet eller ull, men det är också mycket viktigt att de är lagom tjocka, för att man skall undvika skvsår.
 
Är det dumt ifall man gör en veckovandring med sina vanliga promenadskor. Jag har skor som jag trivs bra med och som jag går utan problem med hunden i som längst 2 1/2 timmar. (Av märket Timberland). Självklart får man då ha nån typ av stövlar med sig vid vadning. Men det måste ju så klart vara skillnad att gå fler timmar om dagen och med packning. Så vad jag undrar är ifall vandrare kan använda sig av skor som man helt enkelt trivs bra med eller måste man ha RIKTIGA vandringskängor (då man slipper ha med vadnings-stövlar).
Kan tillägga att det är mellan Abisko och Nikkaluokta vi ska gå.

Mvh/Martin
Abisko - Nikkaloukta bjuder inte på några svårigheter, om ni tänkt gå längs Kungsleden förstås. Finns dock ett vad (jokken Sielmmanjira) ett stycke innan Tjäktjapasset. Vid högt vattenstånd och vid avsaknad av snöbrygga måste man vada den jokken. Lösningen i så fall är att ha med s.k Coverboots eller sandaler att vada i.
I normalfallet kan man dock passera jokken torrskodd.
Går ni tidigt på säsongen så kan det vara väldigt blött och mycket snö kvar, speciellt i området runt Tjäktjapasset., så kängorna bör ju tåla en del väta.
 
Kängor?

Man träffar många lättskodda på den sträckan. Jag vandrar alltid i halvhöga kängor (Meindl Island Pro) men äger också ett par höga Lundhagare och trivs bra med dem.
En fördel med rejäla kängor är att de ger bra stöd åt anklarna i knölig terräng och minskar risken för vrickningar. Välskötta är de vattentäta och, vid normal vattenföring, tillräckligt höga för de vad man inte kan undvika på sträckan. En nackdel är förstås att de är mycket tyngre än låga trekkingskor.
Efter ett par stövelvandringar i hett väder för många år sedan blir det aldrig mer stövlar för mig. Jag höll på att aldrig få av mig de svettiga Tretorn Sarek, men senare modeller är inte lika trånga vid ankeln. Ska man över mycket blötmark är de förstås bra, men välfettade (vaxade) höga kängor fungerar även då om de får torka i solen emellanåt.
 
En fördel med rejäla kängor är att de ger bra stöd åt anklarna i knölig terräng och minskar risken för vrickningar.

Det är enligt mig främsta orsaken till att man ska ha kängor.

Är det regnigt är det inte kul att gå Abisko-Nikka i joggingskor... men har du även stövlar med så funkar det. Men vanliga stövlar har ofta en mjuk sula varför det kan bli oskönt för foten att gå på en knölig led.

/Ulf
 
Kängornas hårdare sula minskar också risken för överansträngning, med muskelinflammation som eventuell följd. Man hör inte så ofta om detta problem, men jag råkade ut för det under en stövelvandring för en del år sedan. Inte någon katastrof, men det gjorde rejält ont och tog bort en del av glädjen med vandringen.

Är väl något att tänka på om terrängen är jobbig med mycket stenar eller annat som tvingar foten att jobba hårt hela tiden.
 
Kängor

Vid vår första vandring som inledde vår "vandringskarriär" gick vi i gympadojjor.
Maken i sina löpardojjor, jag i ett par lite grövre salomon dojjor.

Funkade rätt bra tyckte vi tills vi köpte "riktiga" vandringskängor.
Vilken skillnad. Äntligen riktigt grepp på stenar och stigar. Inget mer halkande pga att gympadojjorna saknar det grepp under sulan som vandringskängor ger.
Mer stöd för vrist och vad tack vare stödet från de högre kängorna.

Nu har mina HangWang vandrat många, många mil. Tror de är har gått bort åt 150-200 mil.
Ångrar verkligen inte köpet!

/Helena
 
Vid vår första vandring som inledde vår "vandringskarriär" gick vi i gympadojjor.
Maken i sina löpardojjor, jag i ett par lite grövre salomon dojjor.

Funkade rätt bra tyckte vi tills vi köpte "riktiga" vandringskängor.
Vilken skillnad. Äntligen riktigt grepp på stenar och stigar. Inget mer halkande pga att gympadojjorna saknar det grepp under sulan som vandringskängor ger.
Mer stöd för vrist och vad tack vare stödet från de högre kängorna.

Nu har mina HangWang vandrat många, många mil. Tror de är har gått bort åt 150-200 mil.
Ångrar verkligen inte köpet!

/Helena

Jag har låga skor som har mycket bättre fäste än en del kängor. Så höjden på skaften har ju rimligen inget med sulorna att göra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.