Vandrarkängor

Väl ingådda kängor passar bra, sedan är det bara personligt vad ens fötter trivs i och vad ekonomin trivs med. De flesta kängor brukar ha bra stöd för vristen, stötdämpning i sulan och skydd så att tånaglarna inte slås sönder om man skaparkar på stenar.
 
pilgrimsfalken; sa:
Ska upp och vandra i Kebnekaiseområdet i sommar och undrar vilka kängor som passar bäst för den terrängen ?
Det beror väl på var och hur du tänker vandra. Personligen så håller jag mig mest på sten när jag vandrar i Keb och då väljer jag f.n. mina Boreal Fuji. I Sarek brukar det bli Jörnkängan.
 
Peter

M90 sommarkänga men en stötdämpande sula, det är vad jag använt vi flera långa marscher.... Mkt bra känga...
 
hrm.. m90, en erkännt dålig känga för ändamålet... m90 skapades för att fungera i alla trupp konstillationer och inte för vandring, det är en allround känga som skall uppfylla vissa arbetssäkerhetsregler och så vidare.. när jag gjorde GU på FJS så varnade dom för m90 och sa till oss att köpa riktiga vandringskängor istället!!
 
Har man bra fötter funkar M90 rätt bra. Tills det bli blött. Jag lyckades i alla fall inte hålla dem tillräckligt täta för att man skulle kunna sätta ner dem i vatten.

Annars är det som sagt en smaksak. Köp en känga som du trivs i så bra att du kan ha den "i byn". Lägger man ner över 2000 för ett par dojjor ska de ju funka i vardagen också.

Sen är det ganska svårt att tipsa om kängor för en viss terräng. Följer du leden och det är bra väder och du har starka fötter och lätt packning kan du gå i tennisdojjor.
Samtidigt är det risk för korta vad, snöpulsning, stenskravel och sugigt väder. Då måste du vara vattentät upp på vaden och ha bra stöd och dämpning.

Lundhags och andra klassiskt nordiska (med cellgummifot och utan vaddering) kängor är vattentäta och snabbtorkande, men då måste du stå för vadderingen själv; tjocka strumpor och gärna extradämpande iläggssula.

Meindl och andra kontinentala kängor med vaddering och membran är vattentäta, komfortabla utan tjocka strumpor, men torkar långsammare när de blivit blöta.

Priset är ungefär detsamma.
 
Nástan som vanligt ett bra och koherent inlägg av unge Hr. Nordensjö.

Dock anse vi att Kandidaten olyckligen förvirra sig i definitioner som icke bidraga till att klara upp, utan snarare att dimhölja.

Kanditaten skriver: "Klassiskt Nordiska kängor" när han vilja benämna ett slags gummi-skor med läderskaft.
Jag skulle tro att vi komma närmare en mer koherent definition om vi stállet kalla dessa skoverk för "Klassiskt svenska"; alternativt "Klassiskt skogsregionen â det nordvästra halvklotet". Vi mena här, förutom Sverige, dâ även delar av Norra Amerika.

Att exempelvis inräkna Norge, men ej Sverige, till länder pà "Kontinenten" ("Kontinentala kängor") skulle icke gillas ens av den mest närsynte amatör-geograf.
Som vi alla vet är Norge större än Sverige vad gäller käng-varumärken, och dess utbud bestâr till största del av den typ som kandidaten kallar "Meindl och andra kontinentala kängor".

En lämpligare benämning av dessa vore snarare:

"Normalt härtagna, icke klassiskt Skogsregionen â det nordvästra halvklotet-kängor"

Mvh / Malindon
 
Peter

jag kan ju bara uttala mig om mina erfarenheter av M90 kängan. Så är det ju. Jag har gjort både Nijmegen och dödsmarschen ( 2ggr )i mina och det är bara hårda underlag. Det har gått mkt bra. Men visst finns det kolleger som haft lite problem. Det är ju individuellt hur en känga funkar, bra förberedelser tar bort många problem vid längre marscher.....

Mvh

//Peter
 
Jag är nöjd med mina M90 i normalt fältbruk, blandad skog och stad. Inte heller har jag stora problem med väta. Rätt behandlade håller dom bra.

DOCK, vid ett enda tillfälle har jag haft dom i högfjällsmiljö och det kommer jag aldrig någonsin göra mer. Detta av två enkla skäl. Det första är att sulan är alldeles för mjuk. Om man hamnar i någon form av blockterräng eller om man väljer att gå upp på en stenig topp så känns varenda sten i fotsulan, jag hade blåmärken på undersidan av foten efter en topptur. Sen är skaftet på tok för slappt för att ge något bra stöd om man går i stenig terräng.

Så M90 i skog eller på platten, javisst. I berg och på sten, NEJ!
 
Malindo; sa:
Som vi alla vet är Norge större än Sverige vad gäller käng-varumärken, och dess utbud bestâr till största del av den typ som kandidaten kallar "Meindl och andra kontinentala kängor".


Mvh / Malindon

Ja det känns ju som det är något allmängiltigt att veta. :)

Sen angående m90 kängan så tycker jag att det är en ok känga, skrev en recension nyligen.

Själv har jag köpt ett liknande par som heter Magnum Superforce (heter elite idag) som jag tänkte prova på årets vandring. Helt annan komform än de gamla Lundhagarna.
[Ändrat av crazy 2004-06-12 kl 15:10]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.