vandrarkängor för både trecking, högfjäll och alpin

Är det någon som vet om det finns en allroundkänga som lämpar sig väl alltifrån enklare vandringar till extrem alpinism? Meindl, boreal, hanvag och scarpa har alla många modeller att välja mellan, men kanske finns det även andra märken som kan rekommenderas.
Meindl har en sko som heter Mt crack pro och som rekommenderas för alpin terräng. Är det någon som har provat denna och som vet hur den är att gå med på vanliga vandringar. Helst ska de vara anpassade för stegjärn.

TACKSAM FÖR SVAR


MVH

CHRISTER HOFFREN
 
Stegjärnskänga

"Vän av Meindl" har sett en Boreal-känga i Sverige som hade rejäl sulkant för fixering av halvledade stegjärn. Modellbenämningen har jag glömt men priset låg på ca 2400 kr. Frågan är kanske om du inte gör smart i att investera i en "storsko" så åker du skidor galant också...
 
La Sportiva

La Sportiva är också ganska stora. Om man väljer en alpin känga av läder så borde det gå att vandra i den. Sulorna blir ju mycket stela, kanske inte så bekvämt på asfalt och jämn terräng men annars borde det gå att vandra i dem. Endel försäljningsställen delar in kängorna i olika klasser. Om man hos tex Barrabés väljer en lättare alpin klass (Rigid eller semi rigid) så är de ju lättare att vandra i, sedan återstår ju att hitta modellerna i Sverige för att prova dem.

http://www.barrabes.com/barrabes/treedept.asp?SubDept=10
 
Ett märke som jag själv har mycket goda erfarenheter av under flera år är Crispi. Tyvärr inte lika vanlig här i Sverige som i flera andra länder. Går dock att få tag på, och de har kommit ut med en ny modell (förbättring av äldre modell) som även är recencerad här på Utsidan. Den modell jag har är en kraftig läderkänga med möjlighet att fästa stegjärn. Själv har jag använt dem vid allt mellan alpin terräng och glaciär och mer "normala" vandringsleder till stadsvandringar. Den stadiga sulan och skon kommer väl till sin rätt när underlaget är tufft. Jag reser en hel del i mitt arbete och mina Crispi-kängor är så sköna att jag ofta tar med dem, även om de är något tunga, oberoende om det blir stadsvandringar eller om det ges möjlighet till vandingar i terräng. Vibramsulan och sulans/hälens utformning gör att den fungerar bra även i dessa situationer.
Lädret gör att den "andas" bra och väl underhållen står den bra emot väta.
 
Scarpa Cerro Torre

Har ett par Scarpa Cerro Torre. Har använt dom till lite allt möjligt. Alpin klättring o liknande. Eftersom anmarcherna i Sverige ofta är långa så har jag fått pröva den på ren vandring rätt mkt. Det blir ju mer vandring än klättring om man säger så. Sulan är så kallad "semi rigid" med riktig sula för Step-in stegjärn. Alts med fäste där fram så man slipper remmar över hela skon. Precis som det ska va. Den är ju inte lika skön som en vanlig "mjuk" vandrings känga men den är otroligt mycket skönare än en ren storsko med styv sula. När det blir lite mer besvärligare terräng typ blockteräng gör sej dom här skona verkligen. Foten är väl skyddad o avlastas bra av den styva sulan. Vid klättring är man förvånad över hur pass mkt kännsla man har då man står på lister o liknande. Den här skon är verkligen en allround sommar alpin känga. Enda gången jag skulle vilja ha nåt annat skulle va vid riktigt brant isklättring. Annars är den perfekt.

Kolla in den här skon!
 
LOWA!

Hej!
Jag har ett par Lowa som jag är helnöjd med. De är lika Meindl i kvalitet och det finns massor av modeller. Dock har de ingen agent för sverige för tillfället (nån Tierra-butik kan ha enstaka ex kvar) men kolla på nätet! De rekommenderas varmt.
http://www.lowa.de
engelsk text finns.

lycka till!


[Ändrat av kimman 2002-04-03 kl 12:34]
 
Randsydda kängor

Man ska icke förglömma de gamla hederliga alpina kángorna frân forna dagar, randsydda, stadiga kängor med utbytbar Vibram Mont sula (f.ö. samma sula som Hillary hade när han besegrade Everest). När man vál gâtt in dem sà kan man i princip bâde gà med dem till vardags samt bestiga Everest. Snörstegjärn kan anvándas.
http://www.bestard.com/bestard/frmCatalogo.php3?id_tipo=10


[MVH /Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...