Val av skor/kängor

Halloj,
Lästa i lite trådar om att kängor kanske är överflödigt om man inte ska gå i så svår terräng.
Så hjälp mig bestämma =)

Så här då:
Ska gå ca 10 till 15 km två gånger i veckan, det kommer dels vara stigar och gångbanor (till och från jobbet). Detta kommer att göras med packning på ca 20kg. Kommer även att använda skorna i jobbet vilket innebär gå, springa och stå.

Så ett par bra vanliga gymnastikskor eller ska jag investera ett par vandrings kängor?

Om jag ska köpa ett par kängor vad ska jag tänka på? Köptips?
 
Temperatur?

Sandaler skulle antagligen bli mitt sommarval. Har du tid med så långa promenader tii vardags?

Thure
 
Sandaler skulle antagligen bli mitt sommarval. Har du tid med så långa promenader tii vardags?

Thure

Mjo det är tanken =) Jag börjar jobba klockan 16 på söndagen och slutar 16 på fredagen, så tanken är att jag ska gå till och från jobbet. Man borde väl klara 10km på 2h eller?

och sandaler säger du, funkar det med vilka som eller något man bör tänka på?
 
Angående tiden så går jag 10 km i kuperat motionsspår med packning i genomsnitt på 1 timma och 40 minuter... Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte men jag är ingen atlet så jag tvivlar inte på att också du skulle klara 10 km på två timmar även fast jag inte vet hur snabbt du går :p

Mvh // Johannes
 
Jag tycker att du ska utgå från vad du har. Har du redan ett par gympadojor, använd de, när du fått lite erfarenhet av att gå i gympadojor kan du ta upp funderingarna igen. Känns det bra kommer du nog själv kunna komma fram till att du inte vill gå i kängor.
 
Jag blir lite nyfiken på varför du ska gå med 20 kilos packning... Med den bördan skulle jag absolut satsa på ett par bra kängor med ordentlig sula för att inte trötta ut fötterna med för mjuka skor, men det är ju jag det. Och då skulle jag ta med ett par lättare skor i packningen att byta till och ha på jobbet. Med 20 kilos packning spelar kanske några hekton hit eller dit ingen roll.
 
20 kg är onekligen mycket packning. (Jag blir också nyfiken! Smugglar du bly?)

Eftersom det verkar som att du inte kommer att gå i alltför svår terräng så är kanske inte stöd för fotled det primära, så du kan satsa på en lägre och därmed billigare känga.

Se verkligen till att du får en sko som ger bra stöd för foten. Eventuellt kan du behöva en extra stödsula och så vidare. Om du köper kängan hos någon försäljare där personalen inte har full koll, tänk på att du att foten ofta sväller av tung belastning och då måste det finnas utrymme i kängan för detta, annars blir det för trångt och man får en massa problem. När du köpt kängan, gå runt med den i 1 - 1,5 timme hemma i bostaden så att du vet att den verkligen passar. Har du inte använt den ute och alla lappar etc är kvar har du rätt att byta kängan mot en bättre storlek.
 
Tack för alla svar.
Packningen kommer kanske inte upp i 20kg det var en rätt grov uppskattning, packningen kommer att innehålla 1v kläder, samt klätterutrustning med rep på ca 6kg. Samt behöver både stövlar och vanliga skor.

Så ett par kängor låter det som att jag borde införskaffa mig.

Är dyrast alltid bäst? Funkar det att köpa ett par kängor för 1000kr eller bör jag gå upp mot 2500?
 
Dyrast är inte alltid bäst men ofta ligger det bästa i det högre prissegmentet.
Sett över tid blir ofta det lite dyrare inköpet billigare, beror mao på hur man känner sig vid inköpstillfället.
 
Priset på kängorna är IMHO inte så viktigt medan passform och att din fot med rätt sula i och rätt strumpor/sockar känns bra är primo.
10 km är långt att börja gå på hårt underlag. Din tilltagna tid verkar vettig, vad med att ta med cykeln och gå så länge som det känns komfortabelt och cykla resten till en början.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.