Nya kängor

Det är dags för mig att skaffa mig nya kängor efter att mina trotjänare har brustit.I dagens affärer finns det ett förskräckligt gott utbud.Är det någon som har använt dagens olika kängor och kan ge mig lite tips om dessa olika!Vilka är egentligen bäst?
 
Höga-låga

I princip höga ofodrade kängor (typ Lundhags eller Jörnkängan) eller låga oftast (men inte nödvändigtvis) fodrade kängor. Höga ofodrade är bra om man är ute i flera dagar i oländig terräng och riskerar bli blöt. Ofodrade torkar rimligt fort, man kan tom vada i dem om man tar av sig sockor samt tar ur sulorna, efter vadet häller man bara ur vattnet. Fodrade känor (ofta med Gore-tex membran) behöver oftast inte gås in (till skillnad från ofodrade) och kan vara bekvämare. Passar bäst på dagsturer, blir de blöta så tar det TID att torka dem. De kan också vara varma sommartid och det kan vara svårt att laga/renovera dem. Känor är dyra i Sverige, så prova i affär men köp gärna över nätet från Tyskland/Italien eller Frankrike om det går.
 
Jag skulle vilja rekommendera dels Lundhags kängor, dels kronans senaste stjärnskott m/90. De senare har jag använt till alla slags friluftsaktiviteter från jakt till fjällvandring under ett antal år med enbart positiva erfarenheter.

Björn
 
Kängval

Sent omsider!
Efter att i något år haft ett par Lundhags Scandinavia köpte jag i början av året ett par Meindle Burma. Tänkte ha dessa på lite kortare trekking och dagsvandringar. Men, till skillnad från vissa andra, är det bara att konstatera ett tiden sprungit ifrån Lundhags. Meindle kängan är bättre på allt, till och med lästen är bättre (enligt en ortopedteknisk sjukhusversktad) gjord, och skon är helt enkelt mer fotriktig. Om Lundhags inte skärper sig, är det inget att undra på att deras kängor säljer mindre och mindre.
Mitt råd blir att du skall köpa ett par kängor som är mordent gjorda, de håller i alla fall i ett tiotal år.
Mvh Stefan M
 
10 år!

Återkom gärna när du använt dina Meindle Burma "ett tiotal år". Lästen kommer säkert att hålla men Gore-tex membranet kommer inte att hålla så länge och ytterlädret kommer också snart vara utslitet. Skall man ha samma kängor i "ett tiotal år" med regelbunden användning så måste man räkna med en del renoveringar. Tex byte av sulor och endel sömmar. Försök att göra det med ett par kängor med Gore-tex membran, oavsett vilket märke det är! Förövrigt har de flesta seriösa kängtillverkare kängor med flera olika läst modeller, det har också tex Lundhags.
 
Ofodrade kängor har sin nisch.

Det stämmer inte riktigt att en fodrad känga kan vara bäst på allt. Det är ju så förbaskat TRÅKIGT att ha fodrade kängor under flerdagarsturer i obanad och blöt terräng, i varje fall för oss som regredierar till dagisbarn under sådana förhållanden. Med fodrade kängor så måste man hela tiden tänka på om man riskerar att blöta ner sig, med ofodrat är det inte hela världen om man trampar ner sig lite i ett starrkärr eller missbedömer djupet i småjokkar.
 
Kängor typer-användning

Hej!

Hur skall du gå?
Stenigt-blött, en dag-veckor.
Packning kamera, kikare eller för 2-3 veckor?
Hurdana är dina fötter, torra smala--breda,fuktiga?
Allt detta måste du ta i betraktande om dina nya kängor skall vara dina vänner..............
Själv har jag flera par i drift och när det gäller så har Jörnkängor, Lundhags höga varit favoriter i svensk (=blöt) miljö.
Där torrare förhållanden rått har Höga FN-kängor och ett par höga Spanska med råsidan utåt fungerat mycket väl.
Jodå jag har koninentala bergsskor av flera märken men inte sedan foder och stoppning kom med i bilden har dessa fått vara med på mer än endagarsturer, som regel, därför att de torkar långsamt, även med varma stenar i.
Därför att det är en pina att blöta ner torra strumpor med fuktiga skor......Blir jag våt om fötterna fryser hela jag.
Ett par ofodrade kängor torkar jag vid marsch på ett par timmar, ett par fodrade när jag kommit hem.....
 
Dr Martens

För höga ofodrade kängor rekommenderar jag DrMartens lite högre modeller.
En del fötter passar inte alls i dessa, och får skavsår redan efter ett par timmar, medan andra har vandrat i veckor i sådana utan problem. Det kan gå att gå in dem, men det kan ta flera månader av dagligt bruk, med mycket skavsår.

De som rekommenderade mig att köpa ett par for till sydostasien (borneo eller så) och skådade blommor i en vecka i dessa kängor, vilket gick bra.
Mina har jag använt från 1 september till mitten av maj, dagligen utan problem. Skaftkanten kan vara lite vass, så se till att ha något innanför (förslagsvis strumpor/långkalsånger/underställ/byxben)
 
Dr Martens!?

Hej

Jag har haft flera Dr Martens genom åren. Suveräna skor helt enkelt! Men att använda dessa till vandring har jag ej ens funderat på. Funkar det? Är dom inte alldeles för sladdriga, både sulan och skaftet? Eller väger "mockasin-känslan" upp detta?

Funderar skarpt på att inhandla ett par nya Dr M kängor nu...

Martin
 
Att gå i DrMartens

Jag har tyvärr ännu inte haft möjlighet att vandra några längre sträckor i naturen i mina DrMartens, så ta det som ett tips, inte en kvalificerad rekommendation att använda dem som vandringskängor.

Apropå sladdriga och sandalkänsla, så har jag inget av det i mina. Är det någon som har problem med sådant? Jag har bara hört om det som positivt.

Men, testa ordentligt innan köp, och testa ännu mer innan du ger dig ut på någon längre tur med dem som enda kängor.
 
kängval

Fodrade eller inte fodrade kängor är en smaksak, har vandrat mycket med både Lundhags Alaska och Meindl Island pro och måste säga att Meindl passar mina fötter bättre. vad gäller gore tex membranet så märker jag inte något läckage efter 4 års mycket regelbundet användande (Vintertid som vardagssko)
Råkade vattenfylla Meindl kängan första dagen på en tiodagars tur i sarek förra året tog på mig två ICA kassar utanpå innersockan och två dagar senare var kängorna snustorra, trots att väderleken inte var den bästa (läs REGN)
Vet att meindl haft problem med limningen av sulorna på sina billigare modeller men har inte märkt nåt av detta på Island pro.
Sedan är Meindl skon betydligt stabilare och med ett otroligt Rull så man kan gå utan att det känns som två klossar på fötterna
Vad gäller fodring så börjar faktiskt många av lundhags modeller att bli ganska tjockskaftade med mycket polstring i skaften, undrar hur mycket den suger åt sig vid eventuella vad.

Men som sagt var kängor är en smaksak och alla fötter är olika
 
Lundhags foder har slutna porer

Lundhags professional har skum med slutna porer i skaftet. Jag har blött ner mina rejält vid ett par vad och tyckte inte att de verkade speciellt svårtorkade, men jag kan inte säga något om hur de är jämfört med andra Lundhags, jämfört med Meindl Island är de i alla fall otroligt snabbtorkande.

För övrigt: är det fler än jag som saknar tydliga uppgifter om hur snabbtorkande kängor är i tester? Det borde ju inte vara så svårt att t.ex. blöta ner kängorna ordentligt, tömma ur dem, och sedan kolla om de är hyfsat torra, blöta eller något mitt emellan efter 6 timmar i normalt inomhusklimat.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.