Nybörjare - val av sko/känga?

Hej!

Är en kille på 21 år som nyligen har fått upp ett intresse för vandring och friluftsliv. Bor för tillfället på småländska höglandet men kommer till hösten att flytta till Lund för att börja studera.

Mitt mål är att kunna komma igång och vandra längre sträckor i fjäll osv men för tillfället och en tid framöver kommer nog dagsutflykter eller enkla övernattningar vara det som jag kommer börja med.

Har i dagsläget inte alls mycket utrustning och de lilla jag vandrat än har jag gjort i mina löparskor och tänkte att det är där jag borde börja. Tanken som jag har haft hittills är att jag ska köpa en lättare vandringssko som jag kan ha vår/sommar/höst. En sko som jag främst kommer använda att vandra längs olika vandringsleder och senare (möjligen till våren) köpa mig en rejälare vandringskänga för att kunna gå längre sträckor i fjällen eller liknande. Anser ni att det är rätt att tänka eller vad skulle ni föreslå att jag tänker om?

En sko som jag kollat in och som verkar vara bra är denna sko från salomon http://www.outnorth.se/salomon/xa-pro-3d-mid-ltr-gtx.php?group=prod_prod_grp-s1/2427#color=Black%2FBlack%2FAsphalt

Tack! =)
 
Pro 3d sulan är (på modell ca 2012) väldigt hal när den är blöt, jag vet inte om detta är fixat på nyare årgångar. Skorna höll ca ett år, nu är de lite trasiga och läcker.
 
Jag föreslår att du tittar på Salomon Conquest i stället. Den är lite tyngre men i gengäld lite mer stabil. Funkar bra på hårdare underlag.

Okej tack för tipset joask202 ska kolla in och prova dessa. Vet du om det finns några återförsäljare som säljer skon förutom hemsidan du länkade? Skulle gärna vilja känna och trampa runt lite i den samt jämföra med andra skor.


Pro 3d sulan är (på modell ca 2012) väldigt hal när den är blöt, jag vet inte om detta är fixat på nyare årgångar. Skorna höll ca ett år, nu är de lite trasiga och läcker.

Okej låter ju inget vidare, men antar att man inte kan räkna att sådana vandringsskor håller hur länge som helst heller ...
Någon som vet om de ändrat sulan på dessa de senaste åren eller har det länge varit contagrip-sulan som den har idag?
 
Hej!

Är en kille på 21 år som nyligen har fått upp ett intresse för vandring och friluftsliv. Bor för tillfället på småländska höglandet men kommer till hösten att flytta till Lund för att börja studera.

Mitt mål är att kunna komma igång och vandra längre sträckor i fjäll osv men för tillfället och en tid framöver kommer nog dagsutflykter eller enkla övernattningar vara det som jag kommer börja med.

Har i dagsläget inte alls mycket utrustning och de lilla jag vandrat än har jag gjort i mina löparskor och tänkte att det är där jag borde börja. Tanken som jag har haft hittills är att jag ska köpa en lättare vandringssko som jag kan ha vår/sommar/höst. En sko som jag främst kommer använda att vandra längs olika vandringsleder och senare (möjligen till våren) köpa mig en rejälare vandringskänga för att kunna gå längre sträckor i fjällen eller liknande. Anser ni att det är rätt att tänka eller vad skulle ni föreslå att jag tänker om?

En sko som jag kollat in och som verkar vara bra är denna sko från salomon http://www.outnorth.se/salomon/xa-pro-3d-mid-ltr-gtx.php?group=prod_prod_grp-s1/2427#color=Black%2FBlack%2FAsphalt

Tack! =)

Satsa lågt från början och håll dig till det - min erfarenhet är att just Salomon och Merrell gör mycket bra låga vandringsskor i viktsklass 9 hg paret. De är de märken jag använt i fjällen, Pyreneerna och Alperna sedan mitt sista par (lätta) kängor tog slut för tre år sen och jag har aldrig saknat de högre skaften. På låglandet har jag alltid använt låga skor. Det viktigaste för stabiliteten är sulan (och jag har ganska sladdriga fotleder och långtifrån perfekt balans).


Sen har jag förstås funnit att jag har en del problem utför på sliriga stigar med mycket grus och småsten, men när jag halkar så är det ju för att underlaget glider isär, t ex en sten kommer i rullning, medan de här Contagrip- och Vibram-sulorna fäster bra på fastare underlag. Jag använder av bl a detta skäl stavar, utom på låglandet.
 
Satsa lågt från början och håll dig till det - min erfarenhet är att just Salomon och Merrell gör mycket bra låga vandringsskor i viktsklass 9 hg paret. De är de märken jag använt i fjällen, Pyreneerna och Alperna sedan mitt sista par (lätta) kängor tog slut för tre år sen och jag har aldrig saknat de högre skaften. På låglandet har jag alltid använt låga skor. Det viktigaste för stabiliteten är sulan (och jag har ganska sladdriga fotleder och långtifrån perfekt balans).


Sen har jag förstås funnit att jag har en del problem utför på sliriga stigar med mycket grus och småsten, men när jag halkar så är det ju för att underlaget glider isär, t ex en sten kommer i rullning, medan de här Contagrip- och Vibram-sulorna fäster bra på fastare underlag. Jag använder av bl a detta skäl stavar, utom på låglandet.

Okej tack för tipset, ska kolla in den låga varianten av salomons xa pro 3d gtx också då =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4
Leicht Val av skor/kängor Vandringsleder 11
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.