Vad packa ner i cykeltröjan?

Undrar över vad man ska packa med sig i matväg då man är ute å trampar längre sträckor?
Det handlar om att vara ute i 3 timmar eller mer å då främst landsväg just nu då nån lurade med mig på vätternrundan i sommar.

Tack på förhand
/Ola
 
Kolhydrater i vattenflaskan

Det jag upplever fungera allra bäst är att blanda "kolhydratpulver" i vattenflaskorna/camelbaken. Det är ju viktigt att hålla vätseknivån på en bra nivå och då smidigt att då så att säga automatiskt och kontinuerligt även tillföra energi. Beroende på distans brukar jag sedan komplettera med några bananer, vilket fungerar bra med min mage (undvik dock för hög koncentration "kolhydratpulver" i vätskan innan du vant dig).

Annat som är vanligt är olika power/energybars, men dessa kan upplevas som svårsmälta (och dyra). En "gammal" klassiker lär också vara korvbröd med någon sylt på.

Sedan finns även olika typer av gel, (om jag förstått det rätt framförallt för en sista kick) men de jag har provat har inte fungerat för mig då de är så koncentrerade att jag fått problem med "sura uppstötningar"

Lycka till!

Hans Larsson, 14621 VR 2002
 
Ett par banananer och en flaska med sportdryck + en med vanligt vatten brukar funka fint för mig. Även jag tycker Powerbar o dyl. är onödigt dyrt plus väldigt svårsmält. Som sagts ovan passa dig för att blanda sportdrycken för stark, magen kan spela en elaka spratt ifall man har otur, vilke´t inte är så kul då man är flera mil hemifrån!

Lycka till med träningen!
 
Mat på cykeln

Jag brukar köra med wasas färdiga "sandwich knäckebröd" 3 för 10 kr på Vivo & kompletterar med ngn chokladbit för att höja blodsockret snabbt.
 
Jag brukar ha vatten+vatten eller vatten i en flaska och valfri sportdryck i andra flaskan. (tycker inte riktigt om smaken på drycken när det är sportdryck)

En gel (just nu är det Maxim) brukar jag alltid ha med mig. Alldeles perfekt om man blir _för_ trött. Funkar bra som nödbränsle vid dom tillfällena.
En banan eller två brukar slinka med också.

/Mattias
 
Cykla med camelbak?

Hur är det att cykla med camelbak?? Jag har aldrig använt nån med funderar på att inhandla en då jag måste ha med mig mycket vätska när jag är ute. 2 stora flaskor räcker max 5-6 mil för mig å det blir ju ofta längre turer än så nu framöver.

Antar att det finns ganska gott om olika varianter på sportdryck, men är det nån skillnad på dom egentligen?
 
Camelbak

Personligen tycker jag det är perfekt att cykla med camelbaken. Jag har en 2,7 liters och den är tillräckligt lite för att knappt märkas plus att man kan få med en extra tröja om det skulle behövas. Ett annat stort plus är att man får i sig mer vätska eftersom det är lättare att dricka än när man behöver böja sig efter flaskan.
 
Köttbullar!

Utblandad sportdryck (vitargo grön min favorit), Brämhults färskpressad jordgubbsdryck (taskig hållbarhet men gudomligt gott), bananer, choklad och nöd-gel vid vilsekörning och långt hem är bra att ha med men de är alla mer eller mindre söta. En påse med några köttbullar brukar vara oerhört gott efter några timmar!

Någon annan rekommenderade salta pinnar och de är också goda men går ju lätt sönder.
 
Ett tips kan vara att ha sportdryck i flaska och
BARA vatten i en camelback...

Annars kan munstycket kladda igen...

Bananer och energibar funkar för mig. Men energi
baren är lite svår tuggad...

Energigel, funkar den?? Jag testade det på Finnmarksturen men märkte inte av någon effekt.
 
Gel

Är det inte meningen att man ska ta gelen när man håller på att gå in i väggen, alt har gått in redan.
Då ska man trycka i sig en halv tub och skölja ner med vatten. Poängen är väl att man ska få en sockerchock och då ta sig över väggen.
Äter man en gel annars är väl risken för att insulinproduktionen tar udden av sockret

/Stefan
 
... och pengar!

Jag brukar också ha med pengar i en plastpåse, som räcker till glass/godis eller en varmkorv med mos. Det är lite roligare att ge sig ut en 7-15 mil om man har ett delmål längs vägen, och en portion potatismos med korv/köttbullar piggar upp på långrundorna. Framförallt när munnen kletat ihop av Tmax.
 
... och mobiltelefon

För oss (mig) som inte är så händig(a) så är det inte så dumt med mobiltelefon + telefonnr till taxi ifall att oturen skulle vara framme. Har inte behövts hittills, peppar, peppar.

K
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.