Växlar som inte vill gå ner ordentligt.

Hej.

Jag är nybörjare på mtb och har nyligt bestämt mig för att byta upp mig från min gamla Cyclepro med Acera växlar och sånt till en cykel med bla större ram, framdämpare och gärna bättre växlar och bromsar.

Idag var jag och provade en begagnad Cannondale m800 från ung -96. Ramen var ganska stor (jag är själv 190 cm) och den hade framdämpare.

Men när jag cyklat runt ett tag så märkte jag att växlarna började rassla.
Växlar upp och ner för att se var felet inträffade.
Det var så att när det bakre drevet var längst upp (största kuggen) så vägrade den främre växeln att flytta kedjan från mellersta kuggen till minsta kuggen. Testade det flera ggr och det var väl kanske 1/8 ggr som den faktiskt lyckades peta ner kedjan..men då rasslade det väldigt mycket.

Har liknande problem på den cykel jag äger nu.

Nu till mina frågor: Vad beror detta på? Hur "fixar" man det? Vad kostar det att få det lagat hos cykelverkstad?

Kompetenta svar, tack :)

/Jens
 
... när jag cyklat runt ett tag så märkte jag att växlarna började rassla....Det var så att när det bakre drevet var längst upp (största kuggen) så vägrade den främre växeln att flytta kedjan från mellersta kuggen till minsta kuggen. ...Nu till mina frågor: Vad beror detta på? Hur "fixar" man det? Vad kostar det att få det lagat hos cykelverkstad?
Kan inte påstå att jag haft exakt det problemet, men det låter som om du kan ha för kort kedja på cykeln. Med för kort kedja blir kedjespänningen högre och då kan växlingen kärva.
Sheldon Brown eller park tools borde ha instruktioner över hur man kollar kedjelängd.
Om kedjelängden är problemet så borde en åtgärd hos cykelhandlare bli rätt billig. Kedjan är inte dyr och jobbet går fort.
Om kassetten är sliten så borde en seriös handlare rekommendera ett byte av den också, då blir det 300 eller så dyrare.
Har du riktigt otur så behöver klingorna fram också bytas, då blir det några hundralappar till.