Vad har hänt i vinter?

Hej skulle vara kul om vi kunde lägga ut vad som skett i form av nytursaktivitet under den här tråden. Jag vet att många i västergötland, bohuslän och värmland varit aktiva denna vinter med både borr och yxor. Hur har det varit i övriga Sverige? Har ni också haft goda förhållanden.

Well låt mig föregå med gott exempel.

Värmland

Utanför Sunne har jag och Eric Amsler hittat vad som förnärvarnade är värmlands bästa klättring på ren is.
en mer än 50 meter bred och ca 20-25 m hög vägg med ett flertal pelare som avbryts på mitten av en hylla.
Anledningen till att det blir pelare är att klippan under isen är överhängande i två ettaper med en hylla på mitten. Grad 3-5. (god möjlighet för eventuella mixturer)

Kör ut ur Sunne och sväng mot Mårbacka, efter ett par 100 meter dyker en skogsbeklädd kulle upp på vänster sida av vägen vid kanten av en åker ca 200 m från vägen. Parkera vid vägen och gå över åkern. Isen är vid bergets vänstra del sett från åkern.

Lägg ut era nyturer

Hälsningar Oscar
 
I Närke har det varit bra med is, och det har gjorts en hel del fina nyturer.

Vid Rusakulan har det klättrats ca 7 st nya isleder i graderna 3-5. Lederna är ca 20 meter långa och ofta behagligt säkrade. Möjligheter för fler leder, både mixat och is.

En annan "ny" klippa är Rammsjöklippan, vilken är väldigt fin för den som gillar brant mixad, bökig och psykiskt påfrestande klättring. Här har det ännu bara klättrats ett par leder, i graderna M5 och M7, men det finns fler möjligheter och projekt.

Förare finns på Örebro klätterklubbs hemsida: http://www.zap.to/okk


/Fredrik E.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.