Vad är det här för spår?

Hej. Jag har ett utomhusjobb där jag jobbar i/nära skogen. Stötte på dessa fotspår och blev lite skraj och vände på klacken. Är det någon som kan hjälpa mig? Har fått en åsikt om dem och det är att det kan vara varg, i alla fall ett hunddjur, som glidigt i sina egna spår och därför är de stora. Spåren hittade jag i södermanland och det hade börjat töa så de är inte så skarpa spår. De varierade lite i storlek. Jag vart så skraj så jag kommer inte riktigt ihåg om det var spår från en eller två individer.. Min stövel är storlek 38 och min hand är ca 16 cm från fingerspetsen till slutet av handflatan..
Hoppas någon kan hjälpa mig så jag vet om jag törs gå dit igen! :)

(Hoppas jag lyckades lägga upp bilderna..)
 

Bilagor

  • spår1.jpg
    spår1.jpg
    22.7 KB · Visningar: 419
  • spår2.jpg
    spår2.jpg
    30.8 KB · Visningar: 380
  • spår3.jpg
    spår3.jpg
    22.2 KB · Visningar: 388
  • spår4.jpg
    spår4.jpg
    34.9 KB · Visningar: 390
  • spår5.jpg
    spår5.jpg
    38.5 KB · Visningar: 383
  • spår6.jpg
    spår6.jpg
    27.1 KB · Visningar: 387
En vovves spår är det nog, på grund av bredden, klorna etc, det är vad jag tror.
Upptöade spår är svåra/omöjliga, men det som syns tyder på vovve (hund)
 
trodde jag hade hittat till ett seriöst forum där man kunde få lite hjälp... är det någon som har tips på något annat vilmarks-forum där man kan be om hjälp?
 
Vart i Sverige är det? Är det realistiskt att någon av de få vargarna i Sverige finns där? Utseendemässigt ser det ju snarast ut som spår av björn, men det beror ju förmodligen på att det är blötsnö.

Oavsett vad det är för djur så har du ingen som helst orsak att vara rädd för något annat djur än människan i Sverige, förutsatt att du inte har en lösspringande hund.
 
Svårt att säga som sagt.. och på de bilderna ser man max 2 avtryck samtidigt, å då blir det i princip omöjligt. Jag får inte det att stämma med nåt (svenskt) djur. Ska jag gissa så tror jag det är en människa som gått där, kanske med nån form av isdubbar under skorna. :)
 
Håller med klager, jag tycker också det ser mest ut som björnspår iaf de översta där du jämför med foten. De med handen ser ju mycket mindre ut.

Så jag vet egentligen inget.
 
Hur långt kunde

du följa spåren? Är det på en väg? Nära vattendrag? Position? Längsta avstånd mellan spåren? Framfot respektive bakfotspår?

Björn järv bäver svan är det jag skulle kunna tänka mig men en bild med åtminstone 10 avtryck + ovanstående information skulle säga mera.

För små för att vara elefant...

Thure
 
Hittade spåren ett par mil norr om Flen i Södermanland på en smal grusväg med ganska tät skog på sidorna. På kartan ser det ut att finnas en del vattendrag omkring. Kommer inte ihåg hur långt det var mellan spåren och om man kunde följa dem långt. Ville mest komma därifrån. Om jag mötte björn skulle jag nämligen bli galet rädd...

Det kanske är världens största hund med storlek 38 som gått där bara... :)
 
vad är det för spår

Jag håller med thureb! Vet att för två år sen på vintern såg jag vargspår men alla sa att det är inte alls är varg det är hund spår som har töat.Men dagen efter så såg en jägare varg på samma ställe som jag och vips så var vi 2 som sett.Ja det är inte kul att stöta på björn särskilt om den är lite tvär.
Hittade björn skit 2001 uppe i SAREK då undrade jag och polaren är det vi som står högst upp på matlistan.Men vi skymtade inte en enda björn,däremot en vacker älg nere i en dal.ha det fint därute och tracka på. ;0)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.