Utför med turskidor?

Ok, med risk att detta har diskuterats förut frågar jag nu inte om det går utan hur man skall göra. Jag vet att det finns folk som kan. Har tidigare åkt på ett par styva plankor till turskida och har lyckats svänga och åka utför om jag lagt mycket vikt bakåt på skidan. Vad gäller utför så är jag helt novis dock.

Skall nu köpa turskidor med stålkant och undrar hur man skall göra för att ta sig ner med dessa på det lite roligare sättet, nämligen att svänga sig ner.

Har någon tekniktips för en novis?

Skidorna är Alpina Backcountry 60 med 3/4 stålkant. (Ganska mjuka skidor med spann).

För att ingen skall undra så är mitt primära mål att åka långt, ha extra säkerhet när det är isigt och kanske ha lite roligare när jag skall ner efter att jag åkt upp.
//JAnne
 
Åk pragmatiskt

Att åka utför på turutstyr på fjället låter sig göras med telemarksteknik när förhållandena så medger. I svenska fjällena så är det ofta fören som inte är så vänliga för sväng, bristande skare, blåsskavel, is, dimfrost etc.

Mitt råd är att behärska flera svängtekniker, telemark, paralell- och stämsväng, översteg (typisk längdåkningssväng) och nyttja den teknik som passar underlag, lutning och packning bäst.
 
Översteg: Kolla in världskuppen på skidor på TV.

Slalom: Tyngden på dalskidan älskling...

Telemark: Ladda ner någon av filmerna från http://www.telemarktips.com och kolla in stilen. Kanske inte så man åker efter första säsongen, med ryggsäck på och läderpjäxor, men bra inspiration om hur det ska se ut. Börja med att försöka ha bägge knäna i 90 grader och lika mycet tyngd på bägge skidorna. Har du svårt att komma ur svängen beror det troligen på att du inte trycker ifrån med bakre skidan.

Sen är det bara övning som gäller. Att läsa teori kanske kan ge lite tips när du kommit en bit, men börja med att öva i nån lämplig liten pist. Mjuk pist och lagom lutning (inte för flackt) är en klar fördel.

P.S. Någon som lyckats åka telemark med den nya typen av turbindning, typ Rottefella backcountry? D.S.
 
Ja...det är just det. Jag har aldrig åkt pistat. Oftast är det en vindpinad kalfjällsknopp men skall åka nerför och när man väl har fart förstörs hela balansen av en jättelik snödriva. Mina försök att bemästra mina förra favoritskidor (de enda stålkantade som fanns på skolan jag gick på) slutade en gång på sjukhus. Men kul var det. Har dock en tendens att ploga mig ner, vilket ju är fel.
Nu ska jag titta på film.
Tack för tipsen, fler mottages tacksamt.
//Janne
 
Försök få tag på:

"Free-Heel Skiing: Telemark and Parallel Techniques for All Conditions" av Paul Parker. Bästa boken som finns i ämnet vad jag vet. Beskriver många olika typer av svängar.

"Mountain Skiing" av Vic Bein är en riktig kultbok som nog kan vara svår att få tag på men den är skriven i början av telemarkens renässans och handlar om hur man tar sig nerför berg på turskidor på de mest omöjliga sätt.

-Palle
 
Re: Hur?

Ben_Rangell; sa:
Hur får jag reda på hur man ska utföra de olika teknikerna? Fins det någon bra läsning eller kan nån ge tips?
//Janne
Jag tycker det är svårt att lära sig motoriska grejer teoretiskt, bättre att prova. Jag håller på att lära mig telemark på turskidor, för att kunna även den svängen på vinterfjället. Jag har hyrt telemarkutstyr (slalomskida med sådan bindning)+lärare i Sälen och lärt mig grunderna. Jag tog mina turskidor till slalombacken här i närheten och åkte (och ramlade) en dag. Så nu jag har jag ungefär kläm på grunderna. I påsk åker vi till Norge och praktiserar (uj vad jag längtar).
/Stina
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.