U.S.G.I Ponco Liner.

Satt och kikade runt på internät och hamnade på ett forum ( Amerikanskt ) där man svär vid en s k Poncho Liner som ett utmärkt sovalternativ till t ex sovsäck.

Så jag började googla just Poncho Liner och nu undrar jag om någon på detta eminenta svenska forum äger/testat/har åsikter om dessa Poncho Liners?

Verkar ju vara ett smidigt komplement/alternativ under säg sommar halvåret och priset är ju mer än överkomligt.....

Så fram för alla som har åsikter och tankar nu!
 
Jag förstår inte riktigt

Vad är definitionen av "Poncho Liner" och på vilket sätt skulle det vara bättre än en liten, lätt sommarsovsäck i kombination med en vanlig silnylonsponcho? De flesta silnylonsponchos är ju förberedda för att användas som tarp. Och man kan vira dem runt sin sovsäck också om man hellre vill det... Tacksam om någon förklarade :)
 
Klart att en liten sommarsäck är bättre, det är jag med på.

Men nu undrade jag helt enkelt om denna Poncho Liner som delas ut till de Amerikanska trupperna är ett alternativ.

Ska ärligt säga att jag inte gjort någon universiell global priskoll på lätta sommarsäckar eftersom jag har en fullt fungerande.

Dock så sneglade jag på denna och tänkte att någon här på Utsidan hade erfarenhet av denna eller snarlika produkter.

Är även medveten om att Jänkarna gärna svär vid sina egna saker, nästan på gränsen till sjukligt mycket och där har vi ytterligare en anledning till mina fråga.

Att en Poncho kan användas som knäppetält/mindre tarp/sovsäcksöverdrag vet jag också, även om inte skulle använda en som ett överdrag...
 
Använder denna "poncho liner" ibland som extra underlag till liggunderlag i tält, speciellt vintertid.
Det är trevligt att ha något som isolerar där liggunderlagen inte täcker tältgolven.
En nackdel är att dessa liners är ganska glidiga i sitt polyestermaterial och inte gärna ligger
på plats ovanpå andra nylonmaterial. Men kvalitén är grym som hos de flesta andra US-made grejer. Min liner är sydd i gamla hederliga woodland camouflaget.
 
Urwaldjaeger, hur är det med värmen i den?

Alltså är den isolerande över huvudtaget om man t ex skulle an ända den dubbelvikt som en "sovsäck"?

Samt har någon uppfattning om vikt och mått?

Anledningen till mina frågor är för att jag funderat på mera filt liknande lösning ihop med en bivvisäck under sommartid samt att använda i hammocken...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.