VBL Vapor Barrier Liner "Svettpåse"

Regnstället är öppet vid fötter och midja. I mina ögon tveksamt om det funkar som fuktspärr.

Fötterna håller jag med om men det kan lösas enkelt med plastpåsar och förhoppningsvis blir det överlappning mellan jacka och byxor samt resår i midjan. Det blir inte hermetisk tillslutet men det minskar flödet avsevärt.
 
Är inte själva poängen att det måste vara hermetiskt? Att fuktspärren skall stängas runt ansiktet så att den fukt som ändå vill ut ska komma ut utan att vidröra sovsäckens insida?

Om man har läckage någonstans, blir det inte då en "ångspruta" som fuktar ner sovsäcken ändå?

Visst lär det fungera, men kommer det fungera lika bra som en "påse"?
 
Innebär inte konstruktionen att man får en ångspruta mellan ett plastlager och ansiktet - som då riskerar att frysa ihop.....

Känns tveksamt.
 
Kroppen är inte direkt en ångkokare, lite väl vilda krafter ni snackar om! Läs gärna länken.

De flesta hus är "plastade" utanför gipset och där överlappar byggarna bara lite grand (om man har tur) det fungerar rätt bra år efter år ändå. Naturligtvis blir flödet minimalt genom de små öppningarna jämfört med helt öppet.

Fördelen jämfört med påse är att man kan ha jacka utanpå utan att svetta ner den. Dessutom kan du använda den under skidåkningen/vandringen. Som sagt läs gärna artikeln jag länkade till.
 
Påse

VBL-påse är ett bra koncept att sova i. Att gå och åka skidor i vbl tycker jag är idiotiskt, det leder till snabb överhettning och sjöblött underställ, om en ska röra sig snabbare än krypfart i alla fall...
Det fungerar möjligen vid väldigt lågintensiv aktivitet typ klättring/alpinism på hög höjd och kyla...

Att sova i påse är en fördel från några plus och nedåt, att ha snustorr sovsäck efter några dagar i tält i plus 2 och regn är en skön känsla :)...

...min erfa...

//J
 
Ett litet alternativ

Hejsan,

Om man vill ha fuktspärrklader är enligt mig Stephensons funktspärr "skjorta" den klar bästa på marknaden, se högst upp på http://warmlite.com/vapor-barrier-clothing

Det som skiljer Stephensons kläder från andra som jag sett är att de är gjorda för att bäras direkt mot huden, dvs man slippper hela problematiken med dygnsura underställ.

Det sagt måste jag dock "varna" att Joru har en poäng. Jag har använt min Stephenson tröja vid ett gäng olika tillfällen och kommit fram till att för mig börjar konceptet med fuktspärr närmast kroppen vara användbart mellan -15 till -20 och kallare. Vid dessa temperaturer kan jag skida med funktspärrtröjan närmast kropppen och något isolerande ovanpå...typ en softshell jacka eller liknande. Men hur ofta man kan använda sig av detta koncept beror givetvis på hur varm och svettig man är av sig.

/ Stefan
 
Okej, har jag förstått detta koncept rätt, att man har ett vattentätt lager närmast huden i sovsäcken?
Om det är regnkläder, svettpåse eller sopsäck spelar ingen roll.

Borde man inte kunna sy en påse själv av 2 st nödfiltar, de i aluminium?
Skulle ju vara lätt och förhoppningsvis tät o dessutom tillföra värme.

Eller har jag missat nåt?
 
VBL-påse är ett bra koncept att sova i. Att gå och åka skidor i vbl tycker jag är idiotiskt, det leder till snabb överhettning och sjöblött underställ, om en ska röra sig snabbare än krypfart i alla fall...
Det fungerar möjligen vid väldigt lågintensiv aktivitet typ klättring/alpinism på hög höjd och kyla...

Att sova i påse är en fördel från några plus och nedåt, att ha snustorr sovsäck efter några dagar i tält i plus 2 och regn är en skön känsla :)...

...min erfa...

//J

"A common argument against VB is actually excess praise FOR VB: they say VB will ALWAYS overheat you! Wouldn’t it be nice if we could get ALL needed warmth simply by controlling humidity! Physics limits us to maximum of 20° added warmth from VB. It’s the overheat DETECTION SERVICE that VB provides (by making you immediately aware of sweat when it starts) which “they” think is overheat caused by VB: don’t blame the messenger for the message!"

Jag har testat att ha vb i en sko men inte den andra och i slutet på dan känns den utan vb kallast OCH fuktigast!! Den med VB ÄR blötare men det känns inte som ett problem, dvs det känns bekvämt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.