Tubkikare

Hej,

Ska köpa en tubkikare men vet inte vilken jag skall välja.

1. Linsdiameter 60mm, förstoring upp till 60x

2. Linsdiameter 70mm, förstoring upp till 45x

Vilken skall jag välja för fågelskådning?
Hur fungerar förhållandet mellan linsdiameter och förstoring?


Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
Satsa på bra stativ.

zeromaker; sa:
Hej,

Ska köpa en tubkikare men vet inte vilken jag skall välja.

1. Linsdiameter 60mm, förstoring upp till 60x

2. Linsdiameter 70mm, förstoring upp till 45x

Vilken skall jag välja för fågelskådning?
Hur fungerar förhållandet mellan linsdiameter och förstoring?


Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com

2:an bättre ljusstyrka vid svaga ljusförhållanden dvs du ser färgerna bättre och har lättare att identifiera och njuta av fåglarna.

Satsa gärna på välkänt märke t ex Leica Kowa Swarowski. Zoomokular tycker jag är tveksamt men de lär ha blivit mycket bättre de senaste åren. Själv skulle jag välja ett okular 20W eller 30W (vidvinkel ej zoom)

Mer info finns bl a på Bengt Stridhs fågelsida se http://www-pp.hogia.net/bengt.stridh/faglar/kikare.html
 
Tub

Förstorning och frontlinsdiameter har ingenting med varandra att göra. Frontlinsdiametern avgör ljusstyrkan: ju större frontlins, desto större ljusstyrka. Ljusstyrkan är viktig då man skådar i dåliga ljusförhållanden, tex gryning/skymning.

Förstorningen avgörs av okularet, dvs den del av kikaren som sitter närmast ögat. Hög förstorning ger dock sämre ljusstyrka och sämre synfält. Det finns zoomokular, men få är riktigt bra (Swarowskis 20-60x) och dessa är illa dyra. Vidvinkelokular rekommenderas, detta gör att du får bättre synfält, dvs det blir lättare att hitta fåglarna, framförallt i flykt. Annat som påverkar bilden är linsbeläggningar och sk Fluorit-glas (benämns även HD och APO). Fluoritglas ger bättre färgåtergivning och marginellt bättre bild men är (surprise) dyrt.

60mmx60 kan jag inte rekommendera, du skulle bara kunna skåda mitt på klara sommardagar och det skulle vara mycket svårt att hitta fåglarna ens då. Samma för 70mmx45. Såpass höga förstorningar har man främst som extraokular om man ser något intressant och har tid att byta okular.

Vanliga kombinationer idag är runt 60mmx25 eller runt 80mmx30, båda med vidvinkelokular. Tänk också på vikten! En stor kluns till tub kräver ett stadigt(och tungt) stativ, annars skakar bilden i minsta vind. Man kan bli ganska trött på att släpa runt på alla kilon efter några dagar. Manfrotto's stativ är bra och inte alltför dyra.

Är du säker på att du kommer fortsätta att skåda? Köp en kikare av en välkänd tillverkare, och köp så dyrt och bra du kan. Swarowski och Leica är top-of-the-line, men snordyra. Snäppet under finns märken som tex Kowa och Optolyth, som har riktigt bra kikare till något humanare priser. Kowas TSN-1 var ett tag närmast en uniformsdetalj för hårdskådare. Leta också gärna efter begangnat, kikare är mogna produkter vilket gör att en välvårdad 10-20 år gammal modell kan vara nog så prisvärd. Marknaden är tyvärr rätt svulten på begagnade tubkikare, men sprid ut bland skådarbekanta att du letar efter en tub.

Om inte annat kan du ju alltid åka till Ölands södra udde i maj, peka ut över havet och skrika GLASÖGON-EJDER! och sen, när alla 1500 kryssare tittar däråt, tar du en ledig tub och drar ;)
 
Kowa TS-501?

Hej!

Finns det någon som testat Kowas lättviktare TS-501? Är lite intresserad att använda den på resor till fågelmarker, men eftersom jag i första hand fotograferar så vill jag inte ha en för stor och tung.
Med en frontlins på 50mm låter så låter det ju ljussvagt, men med ett okular på 20x så kanske det funkar hyfsat? Vikten är ju bara 380g!

Mvh Stefan
 
Kan byggas med två principer tub och reflektor. En reflektorkikare blir kortare och mer hanterbar. Till objektivöppning kommer du att vilja ha det största hålet din plånbok medger!
Själv har jag sedan merän trettio år en Kowa 60mm med okular 20, 40 och ett zoom. 40x ger ingen ljusstyrka och fungerar möjligen på skjutbanan där konstrasterna är höga. 20x är någorlunda. Zoomet vill jag inte ha då dess egen optiska konstruktion stjäl ljus!
Till 20x måste du ha ett bra stativ, satsa rejält på en gång.
Om jag idag skulle köpa en kikare med stor förstoringsgrad, vilket är allt över 15x, skulle jag satsa på det största hålet som min plånbok kan acceptera. 80mm är knappt, 100-120 mm är bättre och jag skulle satsa på en reflektorkikare av längd och viktsskäl. 50 mm kikare verkar vara startpriset för ett bra stativ..... För fåglar sitter gärna i lövverkets skuggor!

Lycka till i ditt val

Johan K

PS Reflektorkikare har en nackdel, att bilden är uppochner samt sidovänd, men det vänjer man sig vid, eller kan köpa ett rättvändande tyngre okular till den.

DS
 
tips angående tubkikare

Det är inte lätt att välja tubkikare och den optimala tubkikaren för alla förhållanden finns tyvärr inte än…
Några viktiga faktorer att tänka på är följande:
Optisk kvalitet
Vikt
Robusthet/vattentäthet
Ljusstyrka
Förstoring/Synfält
Hantering (typ av fokusering)
Stativ/videohuvud

Optisk kvalitet

Är man seriös fågelskådare t ex så bör man ha ED-glas i tubkikaren (kallas även HD, APO eller fluorit). ED-glaset gör att färger återges bättre och skärpan blir också bättre, inte minst på långa avstånd och i ”dålig” luft. Om man som jag fotograferar genom tubkikaren (med digitalkamera) så märks stor skillnad på ED jämfört med icke-ED (ED-glaset reducerar vad man brukar kalla kromatisk aberation till ett minimum, alltså fenomenet att ljus av olika färg bryts olika i vanligt glas).

Å andra sidan så var det ganska nyligen jag köpte ED-tub och innan dess har jag skådat fågel i 20 år utan ED-glas i tuben och det har gått bra…=)

Är man nybörjare behöver man definitivt inte börja med en tub med ED-glas….om man inte har ovanligt gott om pengar förståss…

Vikt

Vikten är viktig! Om man tänk förflytta sig mycket med tubkikaren måste den vara lätt och smidig. Står man däremot på ett ställe och skådar sträckande fåglar…så är det viktigare att man har ett stabilt stativ som tål kraftig vind…har man tänk packa ner kikaren i ryggsäcken är det viktigt att den inte tar för stor plats. 80 mm frontlins ger oftast blir oftast längre, otympligare och tyngre.

Robusthet/vattentäthet

Kikare SKALL vara vattentät! Då slipper man oroa sig för att kikaren skall gå sönder av det skälet…
Kikarens konstruktion skall vara stabil och den skall tåla att man använder den.…här får man ofta vad man betalar för…enklare kikare är ofta lite veka och tål inte vatten….det finns kikare i komposit/plast…jag skulle inte välja en sån…kikaren skall ju hänga med länge….och kanske vill man kunna sälja den om man någon gång tänker byta upp sig….

Ljusstyrka

Ljusstyrka är viktigt, men en 80 mm frontlins är inte säkert bättre än en med 60 mm…ju större linsdiameter ju mer ”brus” kan uppstå pga glasets kvalitet…vilket kan leda till oskärpa…skall du köpa en tub med 80 mm frontlins vill det till att det är en kikare av mycket god kvalitet.
Ljusstyrkan i en god 60 mm tub räcker i 95 fall av 100. Det är min egen erfarenhet. Och det går inte att jämföra dagens bästa tubkikare i 60 mm klassen med en kowa ts-1 från 80-talet…kvalitetsskillnaden är betydande.
På senare tid har det dykt upp allt fler bra kikare med 60-65 mm frontlins (tidigare var trenden att frontlinserna blev större och större). Nikon, Svarowski bl a och Leica kommer med en ny 63 mm tub i höst.

Skådar du mycket sträck under sen höst och vinter och på långa avstånd t ex havsfågelskådning med 60x okular eller zoom så bör du nog köpa en med 80 mm frontlins. Men så här års är det onödigt att släpa runt på en 80 mm tub om man inte gillar att bära tunga saker förståss…

Förstoring/synfält

Ett okular med fast förstoring ger oftast större synfält och högre ljusstyrka jämfört med ett med varierbar förstoring (zoom).
Ju högre förstoring ju mindre synfält och lägre ljusstyrka lyder de optiska lagarna.
Ett okular med 25-30x förstoring brukar vara lagom för de flesta behov. Se till att okularet är av vidvinkeltyp. Det största problemet med att skåda med tub är ofta att hitta fågeln och att följa den (beroende på litet synfält). Vissa föredrar att ha en zoom med 20-60x av god kvalitet. (Svarowski har en bra zoom, Leicas är helt ok, och även Nikon har en som är bra).

Hantering/fokusering

Det finns olika lösningar på hur man ställer in skärpan hos tubkikare. Vissa har ”midjefokusering” typ kameraobjektiv som man rattar med hela handen (svarowski, nikon) medan vissa har en ratt som sitter uppe på tubkikaren (leica, kowa, optolyth) som man får hantera med pekfingret. Vad man föredrar är en smaksak men den förstnämnda kan vara lättare att hantera med vantar på. En annan viktig faktor är snabbheten i fokuseringen…det bör gå snabbt att ställa om från närskådning till långt bort skådning.

Stativ
Det är mycket viktigt med ett stabilt stativ. Bäst är kolfiberstativ eftersom de är både lätta och stabila, men de är dyra. Det är också viktigt att du har ett videohuvud till stativet som du trivs med. Här är det också så att smaken är som baken….själv har jag testat fyra olika stativ innan jag till slut blev nöjd…det blev kolfiber och ett relativt lätt Slik Master Classic videohuvud, där man låser både vertikal och horisontell panorering med genom att vrida handtaget.

En av dom bättre siterna med kikartest finns här:
http://www.betterviewdesired.com/BVD701/index.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.