Tubkikare->Video->Dator

Jag har problem med att titta i Kikare pga en nackskada.
Min förhoppning har varit att det ska komma några lösningar där jag med en adapter ansluten en kamera till en tubkikare och sedan sladd till en PC.
Det låter som en enkel lösning med tanke på dagen teknik. Men jag har inte sett lösningen i bruk eller på bild.
Någon som har några ideer.
Swarovski, Leitz och Zeiss göra alla tubkikare som är i "var mans bruk" bland fågelskådare.
Digitalkameror är ju "billiga" idag. Men kopplingen där i mellan???
 
Tack, det där var intressant.
Det ska mao funka med något enkelt om jag nöjer mig med att ta bilder.
Den om jag ska se rörliga motiv på dators bildskärm . Kräver det en prestanda i kamera och signalöverföring som är tillräckligt.
Har någon provat?
 
En videokamera

har ju detta allt i ett så att säga med bild på en vridbar skärm. Vad skall du titta på?

Har du tänkt att styra tubkikaren på stativ själv? Bildvinkeln är ju liten på en tubkikare och att hitta ett litet motiv kan vara svårt.

Thure
 
Jag har problem med att titta i Kikare pga en nackskada.
Min förhoppning har varit att det ska komma några lösningar där jag med en adapter ansluten en kamera till en tubkikare och sedan sladd till en PC.
Det låter som en enkel lösning med tanke på dagen teknik. Men jag har inte sett lösningen i bruk eller på bild.
Någon som har några ideer.
Swarovski, Leitz och Zeiss göra alla tubkikare som är i "var mans bruk" bland fågelskådare.
Digitalkameror är ju "billiga" idag. Men kopplingen där i mellan???

Kowa har ju "kopplingen där i mellan", men det är inte billigt http://www.gofoto.se/produkt.asp?produkt=168002279

Alltså en kombination av tubkikare och teleobjektiv med adaptrar till olika kameramärken. Beroende på kamera kan du ju gå vidare med PC-koppling om du vill, men med en bra display på kameran borde det kanske kunna fungera bra ändå. Men som sagt, det kostar på...

Calle
 
har ju detta allt i ett så att säga med bild på en vridbar skärm. Vad skall du titta på?

Har du tänkt att styra tubkikaren på stativ själv? Bildvinkeln är ju liten på en tubkikare och att hitta ett litet motiv kan vara svårt.

Thure

Jag kanske ska börja med den här alternativet. Jag hade inte tänkt igenom allt och du tar ut något grundläggande. Kan söka eller följa fåglarna kräver att jag iaf står uppvid stativet.
Hmmm......jag har en äldre Kowa-tuba 20x okula 80-tals model, men okay. Jag har även en äldre miniDV videokamera Sony TRV-20E med en 4tums skärm.
Men då behövs en fixering allt på stativets kamera huvud..hmmm..Det blir nog att kontakta en finsmed/plåtslagare för att fixa en aluminium lösning.

Hur kritisk är avståndet mellan kameraobjektivet och tubkikarensokular. Vinkelen och linjeringen bör ju vara fixerad så man slipper "finlir i fält".

Jag har ett Gitzo stativ med kamerahuvud-2 (stort och mycket tungt), men det gör jobbet för det här.

Om det här låtr rätt (?), så blir frågan ........Finns det en fixering/adapter att köpa? eller Var finner jag Smeden?
 
Du behöver en finmekaniker eller verktygsmakare. En tub med variabelt avstånd mellan kamerobjektiv och okular givetvis ljustät, en fixeringsrigg till kameran mot kikaren/okularet samt en inställningssläde till kameran. Till kikaren har du ju redan bra stativ och huvud.
En god och kostbar möjlighet är väl Håkan Spuhr i Dalby, han inte bara kan utan han gillar kikare oxså. En förfrågan torde i varje fall vara gratis.
god tur
 
Du behöver en finmekaniker eller verktygsmakare. En tub med variabelt avstånd mellan kamerobjektiv och okular givetvis ljustät, en fixeringsrigg till kameran mot kikaren/okularet samt en inställningssläde till kameran. Till kikaren har du ju redan bra stativ och huvud.
En god och kostbar möjlighet är väl Håkan Spuhr i Dalby, han inte bara kan utan han gillar kikare oxså. En förfrågan torde i varje fall vara gratis.
god tur

Håkan verkar bo nära Lund. Jag behöver någon mellan Stockholm och Enköping.
Det borde finnas många, men att finna rätt?? :~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.