Trosa-Hartsö/Rinngsö

Ungefär hur lång tid uppskattar ni att det kan ta att paddla från Trosa till Hartsö? Vet att det är "hur långt är ett snöre" men era erfarenheter/uppskattningar.

Är det ett problem för en novis att ta sig över Hållsfjärden vid Stångskär om det blåser syd-ost? SMHI säger 6-9 m/s

Ungefär hur lång tid uppskattar ni att det kan ta att paddla från Trosa till Hartsö? Vet att det är "hur långt är ett snöre" men era erfarenheter/uppskattningar.

Är det ett problem för en novis att ta sig över Hållsfjärden vid Stångskär om det blåser syd-ost? SMHI säger 6-9 m/s

Hur lång tid det tar är svårt att säga, men det går säkert att paddla på en dag.

Sydostliga vindar är väl inte det mest lämpliga att ge sig ut i som novis i de områdena som du pratar om. (fast Hållsfjärden ligger väl sydväst om Askö) Det betyder ju att vinden har blåst över öppet hav under en rejält lång sträcka (från Gotland) vilket kan ge rätt rejäla vågor vid de vindstyrkor du anger, specielt eftersom det där börjar grunda upp:

vindstyrka: 5,5–7,9 m/s (frisk bris) på sjön långa vågor med vita kammar. Signifikanta medelvågen blir ca 0,5 meter i höjd på öppna vatten.

8,0–10,7 m/s (styv bris) utpräglade långa vågor som tidvis bryter. Skumkammar överallt. Våghöjden når vanligtvis omkring en meter eller strax där över.

Man kan mycket väl paddla i de vindstyrkorna som novis, men då skulle jag göra ett vägval som gör att man undviker oskyddat vatten, vilket kan bli lite knepigt just vid Hållsfjärden med de aktuella vindriktningarna.

Tack för råden. Håller med om att det är lite olämpligt.

Att jag är helt novis är kanske en överdrift, har väl paddlat ett par gånger varje sommar de senaste 10 åren. Men jag är ute efter en lugn helttur så jag undviker fjärden.

Andra fina turer med utgång från Trosa? Tips?

Novis?

Intressant frågeställning.

Skall du paddla ensam? Vad innebär Novis? Vilka säkerhetsgrejer har du med dig mer än flytväst? Vilka säkerhetsgrejer har du med dig? Är du van vid din kajak? Massor med parametrar spelar in....
Har du en plan B om det blåser upp?

Jag höll i en paddling 2012 som jag uppfattade enkel men skrev följande rader för att dom som var med skulle reflektera över om dom hade rätt nivå. Vi fick 5-6 m/s och lite dyningar och det visade sig för svårt för några i gruppen och dom tog taxibåt hem. Övriga tyckte det bara var kul och efter att gruppen delades gick allt mycket smidigare.....

Lesson learned:
- svårt att ställa rätt frågor innan
- svårt att förstå vad som menas med "inte ge oss ut i allt för starka vindar"

Vad jag skrev
------------------
Eftersom vi kommer att paddla på öppna havet är det viktigt att du kan hantera en kajak, navigering och har riktig utrustning. Fördel är att ha Kapell/reservkapell,
Extra paddel, Bogserlina, Flottör etc. se förslag packlista

Känner du dig trygg med kamraträddning, låg stöttning..

Låg stöttning http://www.sifkajak.nu/teknik/teknik_stottning_lag/index.htm
Kamraträddning http://www.youtube.com/watch?v=8qXCaSFWhvQ
http://www.youtube.com/watch?v=qaqPcL_ZfcE

Observera att detta inte är en nybörjartur. Du bör ha paddlingsvana och kunna kamraträddning samt grundläggande säkerhetsregler. Vi kommer inte att ge oss ut i alltför starka vindar eller söka upp svåra vatten, men svallvågor krabbsjö och ombytligt väder kan göra en enkel tur utmanande och särskilt i skärgården med öppna passager. Detta är en kamrattur under eget ansvar. Du behöver orka hålla ett medeltempo på minst 20km i din paddling under ett par dagar. Hör av dig om du är osäker kring din paddlingsvana.
-------------------------------------------------------

Kan du ta dig söderut så var jag ute med en som inte var van vid Källvik och vi paddlade skyddat bakom öarna då det blåste och sedan då det mojna gjorde en tur ut på öppna vattnet
Spåret http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2192519

Är det lungt och allt känns bra så kan du komma ut till Garkast
http://www.kajak.nu/2009/08/garkast-och-gustav-dalen-7-9-augusti/

Ja, det är svårt att sätta fingret på om man är nybörjare (novis) eller inte. Jag ser mig som nybörjare, men har paddlat en del och framför allt under rätt många år. Min erfarenhet sträcker sig bara till gånger när allt gått bra, och det lär man sig kanske inte så mycket av.

Jag tänkte paddla ensam, så därför vill jag inte ta några risker alls. Har med mig flottör, extrapaddel, kapell och flytväst. Kajaken är jag van vid, den enda jag någonsin använt.

Kan bli svårt att ta mig till Källvik dock. Har lagt i flera gånger i Mättinge när det ägdes av Astra. Hartsö, Stendörren och där omkring känner jag till bra. Det är bara sträckan mellan Askö och Hartsö-Ringsö jag inte har paddlat.

Hur som så håller SMHI fast vid sydostlig så jag planerar något annat.

Hållsfjärden kan ge en del dyning vid vind från NO till S. Krabb sjö på vissa ställen där det grundar upp eller studsar t ex vid Käftudden.

Vid SO kan det vara lämpligare kring Fifång och mot Torös nord och ostsida.

Thure

Bättre då att börja vid Källvik eller Studsvik Att paddla raka spåret från A - B ger ju inga möjligheter till utvikningar och i detta område finns det hur många möjligheter att snirkla som helst.
OBS Som Ture skrivit så finns här gott om fågelskyddsområden så se till att vara informerad.

Bättre då att börja vid Källvik eller Studsvik Att paddla raka spåret från A - B ger ju inga möjligheter till utvikningar och i detta område finns det hur många möjligheter att snirkla som helst.
OBS Som Ture skrivit så finns här gott om fågelskyddsområden så se till att vara informerad.

Ja, men tyvärr så har jag kajaken i Trosa så det blir från Tureholmsviken eller inget.

Förutsättningarna är:

1. Start från Trosa, jag har ingen bil.
2. Jag paddlar själv
3. Jag är ingen erfaren paddlare, men jag reder mig själv med en kajak.
4. Jag kan paddla rätt långt på en dag.
5. Jag kan området från Sävö till södra Stendörren rätt bra. Har koll på fågelskyddet osv.
6. SMHI säger
Lördag
Syd, 5-8 m/s.
Max medelvind: 10 m/s.
Söndag
Mellan sydväst och väst, 6-9 m/s.
Max medelvind: 9 m/s.

Idéer på turer?

Har paddlat där rätt ofta och även som novis redan. Kommer ihåg en gång då det var liknande förhållanden när jag satt i en trygg kajak dock som nybörjare och det jobbigaste var att behöver ha koll på alla motorbåtar mitt i vågorna vid Hållsfärden då de körde stundvis rätt fort och nära.
Gå du in mot Hållsviken kan du paddla rätt skyddat och den svåraste biten bör vara just runt Käftudden ifall vågorna kommer mera söderifrån.
Om du hinner eller ej är ju svårt att säger, beror lite på hur mkt kraft du behöver "slösa" för att håller balansen bland vågorna. Kilometermässigt är det dock egentligen inga problem att göra denna tur.

Om du inte har varit där förut så skulle jag föreslå att du paddlar till Järflotta söder om Nynäshamn. Finns en del trevliga passager norr om Torö och det går också vid normalvatten att paddla igenom en betongrörstrumma under vägen till Ankarudden mellan Torö och Svärdsö.

Fina tältplatser på södra kusten av Järflotta med sandstränder.

På söndag kanske det går att paddla söder om Torö och mot södra Askö.

Att runda Askö är också en trevlig paddling men kanske för kort för en helg? Stryker du Askös SV kust är inte dyningen på Hållsfjärden så besvärande det är betydligt värre väster och söder om Käftudden samt utanför Vrångskär.

Thure

Om du inte har varit där förut så skulle jag föreslå att du paddlar till Järflotta söder om Nynäshamn. Finns en del trevliga passager norr om Torö och det går också vid normalvatten att paddla igenom en betongrörstrumma under vägen till Ankarudden mellan Torö och Svärdsö.

Fina tältplatser på södra kusten av Järflotta med sandstränder.

På söndag kanske det går att paddla söder om Torö och mot södra Askö.

Att runda Askö är också en trevlig paddling men kanske för kort för en helg? Stryker du Askös SV kust är inte dyningen på Hållsfjärden så besvärande det är betydligt värre väster och söder om Käftudden samt utanför Vrångskär.

Thure

Låter som ett riktigt bra förslag! Tack!

Har inte varit där alls.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg