Iläggning och parkering mellan Trosa & Nyköping?

Tänkte paddla några dagar eller en vecka i skärgården mellan Trosa och Nyköping. Tacksam om någon kan tipsa om bra ställen att sjösätta och parkera, gärna i närmare Trosa än Nyköping efterssom vi kommer norrifrån. Vill även ha tips på bra tältplatser i området.
Tack på förhand.
 
Trosa-Nyköping

Bäst är att lägga i vid Källvik eller Studsviks brygga. Bägge dessa ger direkt utfart till Stendörrens arkipelag. Själv föredrar jag rampen vid Studsvik, enkelt och bra parkering. Undvik iläggningsplatesen vid Stendörren. Att köa för att lägga i kajaken i en dypöl är inte roligt.
 
Hej igen!
Några förslag på tältplatser. Tallholmen 58° 43,938/17° 23,362' strax söder om Krampö, utanför naturreservatet, där man inte får tälta. Bra ställe att starta upp på en fredagskväll/lördag morgn. Gå iland på nordöstra sidan, tältplats högst uppe på klippan med fin utsikt och skyddande tallar runtom. I närhten finns St. Furskär och Brännskär, men de brukar vara överbelamrade. En annan fin plats är Stångudden 58° 45,758/17° 29,197 mittemot Sävösund. En liten vik innanför klippan där man kan tälta med kanonfin utsikt över hela Gupa-fjärden. Är krogen öppen vid Sävösund kan man ju alltid ta sig över dit för en gourmetmiddag. En annan hyfsad plats är ön ster om Stora Finnholmen 58° 43,109/17° 30,902'. Gå iland på östra sidan och mitt uppe på berget finns en liten grön plätt att sätta upp tältet på.
Dessa platser har jag hittat efter idogt letande, det finns inte så mycket bra platser i denna arkipelag på grund av berggrundens klippkaraktär. Hoppas att du själv hittar några fina smultronställen vid din utflykt!
 
Jag ska inte ut o paddla men vill ändâ skriva en liten sak :)
Detta är Internet när det är som bäst.
Goda tips och möjlighet att utbyta erfarenheter.

Blev bara sâ glad över en debatt som inte övergâtt i märkeskrig efter andra inlägget :)

Ha en skön semester allihop!
 
Tack för bra tips...

skall genast plocka fram kartan när jag kommer hem från jobbet och drömma mig bort.
Hoppas att det inte är alltför många som läser för då blir ju alla platserna upptagna av andra paddlare ;)
Vi skall ut i början av aug. så jag hoppas på fler tips fram till dess :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
baswede Parkering av bil och iläggning av kajak nära Tjärnö? Paddling allmänt 4
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
Peter.nou_gmail.com Parkering i Östra Stockholms skärgård? Läget aug 2019 Paddling allmänt 5
SamH Parkering rundt Västervik? Paddling allmänt 5
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
jamo Grisslehamn - Iläggsplats med Parkering? Paddling allmänt 4
pad Iläggningsplatser med parkering norr Göteborg? Paddling allmänt 2
Mezzner Parkering på Muskö? Paddling allmänt 2
lamini Parkering och iläggsplatser Björkö Paddling allmänt 1
cwmint Parkering S Ljusterö Paddling allmänt 3
Parkering i skärgården Paddling allmänt 0
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
friluftaren Tälta mellan Baggensfjärden o Abborrkroken? Paddling allmänt 13
Silen Dålig passning mellan skrov och däck? Paddling allmänt 1
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
Paddla.se Isfritt någonstans mellan Mollösund & Grebbestad? Paddling allmänt 5
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Stuvarn Ont mellan skulderbladen! Paddling allmänt 17
mikael.jonsson_sas.se Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
anwi Transportera kajak mellan Helsingborg och Stockholm Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...