Södra Dalälven samt kuststräckan Gävle-Trosa

Ja detta är en tur jag tänker företa framöver. Tänkte på denna plats fylld av upplysta paddlare kasta ut mitt agn och se vilka tips man kan få kring denna sträckning. Jag är ingen erfaren långpaddlare. Räknar med att kunna vara ute två veckor +/- ett par dar. Startar i Avesta och tänker paddla till Trosa. Både Upplands och Stockholms skärgård är mer eller mindre jungfruliga vatten för min del så alla tips kring dessa kommer läsas med största intresse. Om det finns paddlare som testat södra delen av Dalälven står Ni förstås också högt i kurs hos mig.

Stort tack på förhand!

Fredrik
 

Guest

Gäst
Hej
Vet ej hur långt du tänker paddla per dag men jag har paddalt långturer under ca 10 år, på slutet låg jag på 45 km /dag inkl stormstoppsdagar. Detta är dock relativt mkt. Jag rekommderar dagsetapper på 30 km per dag. 6 km/ tim o 5 timmar om dagen. Jo jag vet att det numera finns dom som kör 10 mil om dagen flera dagar i rad men hur mkt hinner dom se?? jag har själv testat att köra så några dagar, sov på klippor några timmar o drog vidare.

Eftersom sträckan Avesta-Trosa är minst 50 mil tror jag du får ändra dina planer lite granna.

Vidare är den vanligaste vindriktningen på östkusten sydlig sjöbris. visst det blåser från andra håll oxå men inte alltid.

Jag paddlade i princip bara i sthlms skärgård, gjorde tre turer utanför sthmls skärgård. Sthlms skärgård räcker bra till.

Vet ej vad du tänker ha för kanot men antar att du ska ha kajak. Du bör ha en kanotkärra med dig. Bland annat vid Älvkarlbeby kraftverk är det långa landtransportsträckor.
 
Paddling

Hej Fredrik!!

Kul att höra att det finns folk från Avesta som gillar paddling.
Färnebofjärdens nationalpark tycker jag är vacker. Sandön är väl värd ett stop. I hela fjärden häckar många fågelarter bl.a fiskjuse. På turistbyrån vid Dalahästen finns det ganska bra papper på paddelvattnet dalälven söderut. De tar tex upp alla lyftställen,sevärdheter m.m.

Hoppas att du fick veta något som du inte redan visste om. Lycka till på färden.

Johanna
 
Tack för svaret!

Hej Ralf!

Tackar för svaret. I mina (lite väl optimistiska) beräkningar fick jag inte sträckan till mer än 40 mil, men är det närmare 50 så får jag nog lägga på några dar som du säger. Dagsetapper på 30 är säkert lämpligt för min del.

Mvh Fredrik
 
Ser fram mot Färnebofjärden

Hej Johanna!

Ja detta blir väl mitt "bakgårdsvatten" så fort jag skaffat min båt och fått i den i älven. Informationen finns närmare än man tror. Att turistbyrån skulle ha bra paddelinformation hade jag inte ens reflekterat över...så kan det gå. Tack för påpekandet!
Det verkar annars lite tunnsått med dala-paddlare. Det borde kunna locka fler!

Mvh Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
igs Myggen 2020 i södra dalälven Paddling allmänt 0
LY90 Åar - Södra Sverige Paddling allmänt 17
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
Pallet Fina floder i södra Europa? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Återförsäljare Riot i södra Sverige? Paddling allmänt 2
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 5-7 sep) Paddling allmänt 6
alven Trevlig paddelsjö i södra Småland/norra Skåne Paddling allmänt 1
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
srpp Rävholmsträffen nu till helgen (Gbg Södra 31/8-2/9) Paddling allmänt 5
tango Två kajakhändelser i södra Sverige samtidigt Paddling allmänt 0
fredrik73 Turförslag Stockholms södra skärgård Paddling allmänt 6
Syrran Paddla i södra Frankrike, tips? Paddling allmänt 0
berga Havspaddling i södra Norge Paddling allmänt 1
5153 Rävholmsträffen 4-5/ i GBGs södra skärgård Paddling allmänt 3
AnniePalstam Övernattningstur i Gbgs södra skärgård Paddling allmänt 12
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
Adventureblaze Dalälven i mars Paddling allmänt 0
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
L.Ostman Paddling: Dalälven Paddling allmänt 2
soulflow Nedre Dalälven Paddling allmänt 3
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
I-och urstigning samt att finna lämplig vinkel på blad Paddling allmänt 0
NPK - uppdaterad sajt samt ny mailinglista Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.