Torkade gröna tomater!?

Tjabahallå!!
Det här med att torka tomater...de bara möglar när jag försöker...
Du som vet hemligeheten bakom den riktigt goda torkade tomaten - TELL ME!!!
(de behöver ju inte nödvändigtvis vara gröna :) )

hälsar Lilla Luvan
 
Mögel

Om de möglar under tiden du torkar så beror det på att torkningen är alltför långsam.

Om de möglar efter att de är torkade så beror det på att det alltför mycket vatten kvar, det är viktigt med bra luftcirkulation när man torkar. Vanlig ugn är inte så bra, det blir för dålig luftcirkulation, varmluftugn eller annan tork utrustning är bättre. Tomater ställer också större krav på utrustningen eftersom de innehåller så mycket vatten.

Läs gärna mera i Sigri Sahlins bok "Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter", finns på bibliotek och om man har tur på antikvariat.
 
Du försöker väl inte torka dem HELA? Det är nog nämligen dömt att misslyckas. En av grundreglerna när man torkar är STOR YTA, d.v.s. det som skall torkas skall skivas eller strimlas tunnt så att det blir så stor yta som möjligt som vattnet kan dunsta från. Skalet på de flesta bär (och jag antar att tomaten räknas som ett bär även om vi kallar den grönsak:) hindrar effektivt avdunstningen så det minsta man måste göra är nog att dela dem i halvor.

(När det gäller tomater bör man dock inte skriva dem FÖR tunnt eftersom de går sönder så lätt, men 4-5 skivor av en tomat torde vara lagom.)
 
Hela?! hihi...

nejdå, du kan vara lugn..så pass mycket vet jag om torkning, att hela tomater skulle vara ett vansinne att torka!! :)
Men jag har provat ett antal gånger, och då gjort ungefär 5 skivor. Varken ugn eller på myggnät med motorvärmaren under fungerar... (kan bero på att motorvärmaren snart klibbar igen av tomat-klegg som ramlat ner i den!;))
nee, skämt å sido, tomater måste ju gå att torka, man kan ju trots allt köpa sådana. Jag ska prova igen, skam den som ger sig!

Men det är helt klart så att tomater har någon sorts inbyggd försvarsmekanism mot uttorkning. Fast hur de kan föredra Mögel-döden är för mig ännu en gåta!

tackar för svar

Luvan
 
Torka tomater

Det bör gå bra att torka. Skär tomaterna i ganska tunna skivor och lägg dessa på ett oljat bakplåtspapper. Kör sedan varmluftsugnen på ca 40 grader.
Om detta misslyckas så gå över till krossade tomater. Det går utmärkt. Jag har torkat ett flertal gånger ett helt paket. (½ liter el. 500 gr)
Eftersom det innehåller en del fruktsocker blir det som ett gelantinlager. Detta har jag sedan skrpat upp från plåten. Klippt i bitar och där efter kört ner allt ihopa i mixern.
Resultat: 40 gr konsentrerade krossade tomater. Ta lite det ÄR starkt.
Ingvar
 
tomatkross!?!?

jag har förrut haft tomat-skivorna på galler, men nu ska jag testa på bp-papper!
jag hade inte ens funderat över att torka tomatkross måste jag säga :eek:) men det ska jag nog också prova, hur det än går med tomatskivorna..

jättetack för tipsen!!

/sara
 
Går man ett steg längre så torkar man tomatpure, den är ju redan koncentrerad så den torkar fortare. Man kan behöva "röra om" försiktigt ibland, det kan bildas en hinna som försenar torkningen.
 
Soltorkade tomater

I grönsaksaffären har dom "soltorkade tomater" för 169 kr/kg.
Hur bra väder behöver det vara för att soltorka tomater, eller är "soltorkade tomater" bara ett sätt att kunna ta rejält betalat för torkade tomater ?

/Per Brune
 
Jag torkade tomater på snöre i taket i skivor och det gick bra. En eller två skivor fick mögel men inga andra (synligt iaf). Jag tog bort allt klet i kärnhuset som är mycket blött och torkade så att säga bara det yttre köttiga....tror det kan vara idé att testa....


/Andreas
 
Äntligen!!!

Nu har jag fått till det! :)
Jag tog motorvärmaren, och ställde den så att det blåste på skivorna (ca 4-5/tomat). Fixade allt på lagomt avstånd (så det inte blev för varmt), i ett luftigt rum.
Sen räcker det med en dryg natt och vips, torkade tomater!! =)

Bockar och bugar till alla som hjälpt mej! och hur är det egentligen med dessa "soltorkade" tomater? Jag hoppas någon vet...


Hälsningar Sara
 
soltorkade tomater

Soltorkade tomater torkas i solen, men knappast på nordligare breddgrader! I soliga och varma läder (typ Italien)är det knappast några problem att få tomaterna torra och fina!Jag tror att man dessutom tar bort kärnorna och bara torkar "köttet". Någon som bor i Italien kanske vet bättre?
Mvh Inkan
 
Sol , tomater

Har lagt märke till att ordet sol- gärna lággs till i svensk reklam: solmogna apelsiner etc (var och hur mognar de annars?). Tvivlar emellertid pà att man i Italien soltorkar tomater industriellt?

Här kommer ett kul skámt pà temat fràn mitt soliga land, Spanien (bara kul om man kan just det spràket, tyvärr..):

El telón del escenario se abre; allí hay tres Guardia Civiles; de repente viene un hombre y les prende fuego.
¿Cómo se llama la película?
- ¡Toma! Tres verdes fritos.

MVH /Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.