Tidsåtgång?


Den andra turen, dvs Routesvagge - Smaila - Pastavagge - Sitojaure - Saltaloukta ska det inte vara några problem för er att hinna på 8 dagar. Om ni räknar med 16 km per dag kommer ni att befinna er i Smaila på den andra vandringsdagens kväll. Vidare har ni fyra vandringsdagar till Rinim (inkl båttransport). Sitojaure - Salto borde ni kunna knäppa på en dag.

Vi summerar:
Änonjalme - Smaila - 2 dagar
Smaila - Sitojaure-stugorna - 2 dagar
Sitojaure - Salto - 1 dag
-> 5 dagar

Då har ni gott om tid att gå omvägar för vad, vänta ut bättre väder, eller helt enkelt slöa till det och inte vandra 16 km en specifik dag.
 
Den andra turen, dvs Routesvagge - Smaila - Pastavagge - Sitojaure - Saltaloukta ska det inte vara några problem för er att hinna på 8 dagar. Om ni räknar med 16 km per dag kommer ni att befinna er i Smaila på den andra vandringsdagens kväll. Vidare har ni fyra vandringsdagar till Rinim (inkl båttransport). Sitojaure - Salto borde ni kunna knäppa på en dag.

Vi summerar:
Änonjalme - Smaila - 2 dagar
Smaila - Sitojaure-stugorna - 2 dagar
Sitojaure - Salto - 1 dag
-> 5 dagar

Då har ni gott om tid att gå omvägar för vad, vänta ut bättre väder, eller helt enkelt slöa till det och inte vandra 16 km en specifik dag.


Just den turen gjorde jag för en vecka sedan. 5 dagar stämmer väldigt bra, vi gjorde de på 6,5 p.g.a att vi stannade i tältet en regn dag samt att bussen kommer till Kebnats väldigt sent på dagen. Tyvärr så upplevde jag inte Pastavagge som så trevlig, när vi passerade där var de väldigt mycke vatten, snö och lera. Vi mötte ett par som hade vänt p.g.a att dom inte tog sig över ett vad. Jag och min bror hade fått vända vi också om vi inte vågat oss över på en snöbrygga. Men har ni 3 extradagar så är de ju inga problem, ni kan ju alltid vända eller vänta in ett tillfälle med mindre vatten.
 
Pastavagge

Om man vill ut i Rinim och det är problem att ta sej över jokkarna i Pastavagge så kan man ju gå den "norra" sidan runt Äpar.
Man måste visserligen passera över Pastajokken i östra änden,men det är relativt brett och vid måttligt vattenflöde och tidig morgon troligen OK.
Jag gjorde detta av "orienteringsmisstag" när jag skulle gå Pastavagge från Rinim,den dalen var lättgången bara man undvek videna.
 
Eller möjligvis denna sträckan? Hur långt går man egentligen på en dag? 12 km? 15? mer än 20 klämmer man väl sällan?

http://img258.imageshack.us/img258/7751/sarek3ls7.jpg

Jag snackade med farsans kompis som är mycket van sarekvandrare från förr i tiden och han föreslog att det smartaste är att först gå från Änonjalme till Pielastugan och beroende på väder/ork/tid osv. därefter bestämma om vi går via Rapadalen eller Pastavagge till Saltoulokta?
 
Senast ändrad:
En väg till....

Vet man att Pastavagge är tveksam bör man nog redan från början välja en annan väg, speciellt om man har lite snäv plan..... När man är längst inne i dalen, vid vattendelaren är man ju rätt högt upp och denna sommar är ju lite speciell när det gäller snö och vatten.........

Ett alternativ kan ju vara att direkt från Smaijla gå t via Piela norrut, upp mot bron över "Kukkesjåkken" sen via Niento och söder om Slugga över mot Pietsaure. Lite stenigt kring Niento men annars lättvandrat.. Och har (får) man akut tidsbrist kan man ju från Niento bara hålla norrut mot Suorva .......
 
Eller möjligvis denna sträckan? Hur långt går man egentligen på en dag? 12 km? 15? mer än 20 klämmer man väl sällan?

För min del är den möjliga längden på en dagsetapp till stor del bestämd av vikten på packningen. I det avlägsna förflutna (förra året), då jag inte skådat det fjäderlätta ljuset, vandrade jag ogärna längre dagsetapper än 13-14km. Och om så blev fallet, så slet jag ont, med koma i tältlägret som följd. I dessa oupplysta dagar vägde en 7-8-dagars-packning sällan in på mindre än 22-23 kilo.

Nu är erfarenheten en annan. Jag har bantat packningen med nästan 10 kilo och har inga problem att vandra upp till 20 km per dag.

Naturligtvis bestämmer terrängen den möjliga längden på en dagsetapp högst väsentligt. Routesvagge - Smaila - Pastavagge tillhör dock de mer vänliga terrängavsnitten (om man bortser från vad), och ligger just under markerad led då det gäller svårighetsnivå. För egen del skulle jag, lätt packad (!) som jag är numera, budgetera 16 km per dag och dessutom räkna med krafter kvar för toppbestignigar under kvällen.
 
Sträcka per dag

Det är förvånadsvärt många som lägger upp sin vandring utifrån en max prestation per dag. Man skall gå en viss sträcka, helst så långt som möjligt per dag.

Min personliga tanke och mening med fjällvandring är ju att komma ifrån stressen i vardagen, få njuta av en underbar natur, koppla av och mysa och det gör man bäst om man tar det lungt.
Jag vill kunna vandra i lungt tempo, stanna till var jag vill och när jag vill, Hittar jag en fin plats kan jag stanna tidigt på em osv........ Min färdplan är så väl tilltagen så jag har aldrig hamnat i tidsnöd och varit tvungen att dräpa mig sista dagen bara för att hinna med en viss buss osv.
När man läser en del ilägg här på utsidan blir man ju förvånad. Hur kan man kosta på sig en resa från södra sverige och kasta sig ut i ett rasande tempo, vandra Sarek runt så fort som möjligt och sedan kasta sig på buss å tåg för att hinna hem till stressen igen....... sen in på detta forum och skriva ned en berättelse om hur man vandrat och framför allt hur fort det gick.

Mina dagsturer är ytterst sällan längre än 12-13 km, max 15. men jag njuter till 100 %
 
Sträcka per dag

Det är förvånadsvärt många som lägger upp sin vandring utifrån en max prestation per dag. Man skall gå en viss sträcka, helst så långt som möjligt per dag.

Min personliga tanke och mening med fjällvandring är ju att komma ifrån stressen i vardagen, få njuta av en underbar natur, koppla av och mysa och det gör man bäst om man tar det lungt.
Jag vill kunna vandra i lungt tempo, stanna till var jag vill och när jag vill, Hittar jag en fin plats kan jag stanna tidigt på em osv........ Min färdplan är så väl tilltagen så jag har aldrig hamnat i tidsnöd och varit tvungen att dräpa mig sista dagen bara för att hinna med en viss buss osv.
När man läser en del ilägg här på utsidan blir man ju förvånad. Hur kan man kosta på sig en resa från södra sverige och kasta sig ut i ett rasande tempo, vandra Sarek runt så fort som möjligt och sedan kasta sig på buss å tåg för att hinna hem till stressen igen....... sen in på detta forum och skriva ned en berättelse om hur man vandrat och framför allt hur fort det gick.

Mina dagsturer är ytterst sällan längre än 12-13 km, max 15. men jag njuter till 100 %
 
Ja du Karl-Erik

Det är förvånadsvärt många som lägger upp sin vandring utifrån en max prestation per dag. Man skall gå en viss sträcka, helst så långt som möjligt per dag.

Min personliga tanke och mening med fjällvandring är ju att komma ifrån stressen i vardagen, få njuta av en underbar natur, koppla av och mysa och det gör man bäst om man tar det lungt.
Jag vill kunna vandra i lungt tempo, stanna till var jag vill och när jag vill, Hittar jag en fin plats kan jag stanna tidigt på em osv........ Min färdplan är så väl tilltagen så jag har aldrig hamnat i tidsnöd och varit tvungen att dräpa mig sista dagen bara för att hinna med en viss buss osv.
När man läser en del ilägg här på utsidan blir man ju förvånad. Hur kan man kosta på sig en resa från södra sverige och kasta sig ut i ett rasande tempo, vandra Sarek runt så fort som möjligt och sedan kasta sig på buss å tåg för att hinna hem till stressen igen....... sen in på detta forum och skriva ned en berättelse om hur man vandrat och framför allt hur fort det gick.

Mina dagsturer är ytterst sällan längre än 12-13 km, max 15. men jag njuter till 100 %

vi har väl alla våra olika bevekelsegrunder för vad vi gör och varför.

Är det inte del av värdet med denna webplats och dessa diskussionstrådar? Att vi alla har vårt sätt att uppleva och njuta av naturen och utelivet och här har vi möjlighet att ge och få erfarenhetsbaserade råd och synpunkter på olika frågeställningar. Jag tycker det är fascinerande att läsa och ta del av alla engagerade diskussioner som pågår. Vissa personer gör saker som jag aldrig skulle varken tänka på eller drömma om men de är ju inte "fel" för det. Snarare tvärt om, det är bra att vi är olika annars skulle det bli väldigt "trångt".

När jag läser dessa tidsmaximerade planer är jag mer fundersam på hur det slutar om något oplanerat händer. Själv har jag gärna buffer i mina vandringsplaner, bla av det skälet. Men det är jag det ;)

/Leif
 
mellan tummen och pekfingret

så förflyttar jag mej vanligen nånstans mellan 12-20km på kartan,ibland längre.
Ospårat och spårat ,många vad är vad som mest avgör hur långt det blir.
Jag hör (ännu ett tag) till dem som gärna går på så länge som jag har ork.
Läger redan på tidig em utan att ha nå speciella aktivieter där jag befinner mej lockar inte.
Tack och lov har jag ännu inte "regnat eller blåst in" nånstans,det är väl då den eventuella boken blir riktigt viktig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.