Ticino, Schweiz. Boende/förare

Är det ngn här som har varit i Ticino i Schweiz?
Undrar lite över vad för boende det finns i, eller i närheten av, Chironico och Cresciano?
Och även var man får tag på en förare över områdena?

Tacksam för allehanda svar!!

Holger
 
Tessin

i italienska delen av Schweiz är trevligt på många vis, fast då tänker jag kanske inte i första hand på området längs autobahn där de orter du nämde ligger... det finns hur mycket vandring och klättring som helst.

Boende är inget problem, det finns värdshus och massenlager i varje liten by. Förare finns, den populäraste är nog von Kähnels "Schweiz Plasir Sud", finns att köpa i klätteraffärer och hos bättre bokhandlare. Närmaste klätteraffär finns i Locarno (fast sorteringen är väl så där... kan annars rekommendera Bächli, Ruedi Bergsport eller Eiselin i Zürich)

När du ändå är i trakterna, ta dig till Freggio bara lite längre norrut och klättra Via del Veterano, 26 replängder, kan avbrytas efter 13 vilka f ö är de bättre. Ta med pannlampa vid den här tiden på året, mörkret kommer fort och blir väldigt mörkt...

Annars finns det mycket av och fin klättring i Valle Maggia norr om Locarno, pizzan på Ristorante Giardinetto i Tegna är f ö en höjdare. Italienska är bra att kunna, annars får du klara dig med teckenspråk, engelska kan nästan ingen och schwitzer-dütch eller tyska talar man inte hur stolt man än är att höra till Schweiz...

Ciao!

Uffe
 
svar...

ok.. får svara på mina egna frågor...
Kanske kan hjälpa om det är ngn annan som skall dit!

Boende hittar man antingen i Cresciano, Chironico, Biasca, Claro eller längre bort...
angående boende i Cresciano vill jag starkt avråda från att bo på La Finca. Ett riktigt sunkigt vandrarhemslikt ställe med totalt ointresserade ägare och väldigt ofräscha utrymmen. Ta in på hotel i Cresciano (Degli Amici, +41 91 8631998) eller Chironico (Pizzo Forno, www.pizzoforno.ch) eller Biasca. Eller bo på campingen i Claro (www.alcenso.ch).

Från byn Cresciano är det gångavstånd till stenarna. T.o.m. bilförbud på den lilla vägen som går upp till området men det förbudet respekteras rätt illa... Bussar går det oxå norr- och söderut varje timme.

Förare hittar man på www.crescianoboulder.ch eller köper den på ngt av de ovan nämnda ställena eller i turistinfon i Bellinzona. Finns oxå en sajt med en mer skissad förare över Chironico (www.harycane.privat.t-online.de/chiri.htm) men vet inte hur bra den är då jag endast var i Cresciano.

Ha det gott!

Holger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Faeskmas Boende nära Geta Åland Bouldering 1
belun Fontan (boende och förare) Bouldering 6
Helseth Boende vid Kjuge Bouldering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.