Tät flaska för olja 1 liter

Hej Var finner jag en tät flaska för olja 1 liter? Den skall åka flygplan med olja o tryckförändringar o sånt gör det lite besvärligt ..jag vill inte ha olja i hela väskan..
 
PET skulle jag inte vilja utsätta för tryckförändringar i stor skala. Vet man ju hur den ser ut efter man landat när man haft den framför flygstolen.

Vad är det för typ av flygplan du skall åka med? Antar det inte är reguljärflyg för då kan det nog bli problem att ta med den. Men om du inte vet vilket tryck den kommer utsättas för är det nog enklast att ha en bränsleflaska av metall som används till bensinkök eller liknande.
 
Jag har haft vanlig olivolja i en vanlig pet-flaska (0.5 l) när jag flugit (endast en gång dock). Funkade fint, flaskan var nästan full.
 
Vet man ju hur den ser ut efter man landat när man haft den framför flygstolen.

Men har den varit trasig någon gång??

PET-flaskor duger alldeles utmärkt. Du fyller dem när du är på marken vilket kommer innebära att det blir ett övertryck i dem uppe i luften. Och övertryck är precis vad de är designade för att hålla för. Observera att det endast är luftfickan i flaskan som nämnvärt kommer att påverka trycket i den - oljan bidrar inte nämnvärt till övertrycket. Så om du fyller flaskorna fulla så kommer övertrycket i flaskan att vara lägre än vad det är när de är fyllda med läsk.
 
PET skulle jag inte vilja utsätta för tryckförändringar i stor skala. Vet man ju hur den ser ut efter man landat när man haft den framför flygstolen.
Så länge du inte öppnar den medan flygplanet är i luften, så kommer den att se likadan ut efter landning som den gjorde före start. :)

Till TS (och andra): Tänk på att tryckskillnaden i bagageutrymmet är ungefär 2.5 ggr högre än i kabinen. (Jag tror att efred tänker lite fel med att det bara är luftfickan som påverkar övertrycket i flaskan, men för den delen kan det säkert funka ändå.)
Jag skulle använda en metallflaska.
Är det matolja eller petroleum?
 
Sigg

metallflaska tror jag också funkar men viktigt att du packar stötskyddat. Bagagehanteringen på flygplatser är rätt tuff.

Petflaskor är oerhört starka men skruvkorken har inte lika bra packningar som siggflaskan.

Hur är det med jetplan. Är det skillnad på tryckkabin i bagage och passagerarutrymmen?

Inte enligt den här länken: http://www.answerbag.com/q_view/9373 men temperaturen kan vara låg i bagageutrymmet.

Thure
 
(Jag tror att efred tänker lite fel med att det bara är luftfickan som påverkar övertrycket i flaskan, men för den delen kan det säkert funka ändå.)

Nej det gör jag inte, möjligtvis kan jag uttryckt mig luddigt. Gasers volym påverkas kraftigt av tryck vilket inte vätskor gör. Alltså: Ju större luftficka desto större skillnad i volym vid förändrat tryck. Det är därför den fulla läskflaskan inte buktar utåt på 10000 m höjd när du tar fram den, men är nästan helt platt efter att du har druckit ut den på marschhöjd, satt på korken och därefter landat.

Edit - tillägg till ovanstående: Flaskan är designad för att klara övertryck - därför kommer den inte heller bli en ballong om du vänder på testet - men den kommer att vara betydligt hårdare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.