Super PET-flaska

Hejsan

Jag tänkte vi kanske kunde samla ihop lite ideer om vad man kan använda en PET-flaska till. Materialet är ju hållbart och hyfsat styvt, och det är ju billigt. Det jag använder dem til är:

Skurit av botten och har den som öskar i min kajak. Funkar även bra som tratt och för oss killar går det att pinka i den om det kniper riktigt.

Gjort ett fodral av liggunderlag som jag stoppar den i. Funkar bra som en lättviktstermos.
 
Koka vatten.... i PETflaska ska visst fungera (har dock aldrig provat)
Fick höra det vid en överlevnadsföreläsning med Lars Fält.
Ha det
Peter
 
Fiskedon

Har läst min min överlevnadshandbok (ej testat själv)
om hur man genom att skära av några centimeter från toppen av en 1.5 liter PET-flaska, vända på den lösa bite, trä in den flaskan igen.
Få den på något sätt att fastna i flaskan, in med ett bete och vipps så har man en "fisk-tina"
 
Framskärm på cykeln.
Dela flaskan på längden, gör ett par små hål för buntband och fäst på ramen så slipper du lera i ansiktet.
 
När man behöver fylla på någon vätska i motorn, på bilen kan man börja med att inventera kupén. Ofta brukar det finnas PET-flaskor under säten o dyl. Skär av toppen på en, så får du en bra tratt.
Sen kan man ju sätta en PET-flaska på gevärspipan, om man tänker sig ut att tjuvskjuta. Funkar som en ljuddämpare.
 
Går att göra en äppelplockare.

Skär av botten sedan gör lite tänder som ska skära av skaftet på äpplet.

Fäst ett kvastskaft där korken sitter. Och den är klar.

/Gustaf
 
Re: Fiskedon

bash; sa:
Har läst min min överlevnadshandbok (ej testat själv)
om hur man genom att skära av några centimeter från toppen av en 1.5 liter PET-flaska, vända på den lösa bite, trä in den flaskan igen.
Få den på något sätt att fastna i flaskan, in med ett bete och vipps så har man en "fisk-tina"

det här funkar bra som satan... man skall ha 2st pet-flaskor, den ena skär man botten av och den andra toppen. sedan för man in topp-delen i botten på den andra flaskan, limmar eller tar häftpistolen och häfatr ihop skiten.. fyll med lite bröd och stäng med korken. fyll upp med vatten och sänk ner den i vattnet så vips så har man betesfisk så det räcker ett tag!!
 
FJS90/91; sa:
peter_v; sa:
Koka vatten.... i PETflaska ska visst fungera (har dock aldrig provat)
Fick höra det vid en överlevnadsföreläsning med Lars Fält.
Ha det
Peter

det här har jag hört men oxå missat.. e det någon som vet hur det går till?

Det jag fick lära mig vara att man helt enkelt fyllde petflaskan med vatten skruvade åt korken och la den i elden/glöden, sedan var det bara och vänta.
Om jag inte minns fel såg jag det också på TV för ett tag sedan, verkade helt idiotiskt, PET-flaskan borde ju smälta eller explodera, men enligt personen så funkade det fint...
 
bash; sa:
FJS90/91; sa:
peter_v; sa:
Koka vatten.... i PETflaska ska visst fungera (har dock aldrig provat)
Fick höra det vid en överlevnadsföreläsning med Lars Fält.
Ha det
Peter

det här har jag hört men oxå missat.. e det någon som vet hur det går till?

Det jag fick lära mig vara att man helt enkelt fyllde petflaskan med vatten skruvade åt korken och la den i elden/glöden, sedan var det bara och vänta.

Om jag inte minns fel såg jag det också på TV för ett tag sedan, verkade helt idiotiskt, PET-flaskan borde ju smälta eller explodera, men enligt personen så funkade det fint...

Ja, det låter ju för bra för att vara sant..., det blir till att pröva...!
 
Re: Det funkar

Zaijdan; sa:
Det fungerar men var noga med att fylla riktigt fullt annars smälter toppen.(av erfarenhet)
Hur får man av korken efter att vattnet kokar. Den måste ju vara skållhet, samtidigt som det är plast, borde inte korken smälta fast i flaskan??
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.