Tältpriser i Sverige och Tyskland.

Några aktuella iaktagelser, funderingar och frågor omkring tältpriser är värda den här tråden, tycker jag.

Jag trodde, för 2000-3000 spänn får man bara PU-belagda tunga campingtält. Trodde man måste investera minst 4000-5000 för ett ordentligt tält och ännu mer för att bli hilleban.

Men nu ser jag Northstars WBT-tält för 2600 (tyvärr slutsålt fr o m idag), Bergans olika compact-modeller från 2000 -2600, Robens Osprey för 2700. Det verkar ligga en magisk gräns där omkring 2600. Alla dessa tält ser bra ut och bedöms bra i olika recensioner.
Det allra konstigaste är att alla dessa tält kostar mkt mer här nere i Tyskland! Det är ytterst ovanligt. Vanligtvis är så gott som allting (bortsett från kaffe) billigare här än i Sverige, framför allt i vissa stora tyska friluftsbutiker.
Men inte nu längre. Finns det någon som kan förklara världen för mig? Min världsbild har börjat få sprickor.

Varför borde jag lägga t.ex. 4500 på en Wechsel eller 5700 på en HB Nallo/Nammatj? Får jag verkligen så vansinnigt mkt mer om jag köper en HB? Och Wechsel:t, det har ett asymetriskt innertält, men i övrigt är det också bara sytt i Kina som alla dessa 2600-kronor-tält.
 
Jag har ingen aning faktiskt men är Hilleban själv så jag kommer inte att få reda på det själv. Jag har inget fog för det men jag tror att väven är något alldeles extra. Mitt Nammatj har hållit torrt i många dagar med regn och min UL-tarp satt uppspänd som ett trumskinn i fem dygn och väven fjädrade snyggt tillbaka när man lossade linorna och tog ner den. Jag kan tänka mig att i alla fall billigare tält och vävar kan ge sig och bli slappa efter några års bruk men nu spekulerar jag bara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.