Tältkåta

Jag sydde för några år sedan en tältkåta av typ Moskoselkåtan då jag tyckte att 8000kr när jag pluggade var lite väl grovt, den har reglering av topphatten innefrån. Jag har använt den i 3½år och den har fungerat utmärkt i alla väder. dock bör man undvika kalfjäll då det är mycket svårt att sätta upp ett tält av den storleken i hård blåst. är det någon annan som har gjort något liknande, skulle vara intressant att höra era erfarenheter. om intresset är stort så kan jag ge tips och ritningar. kräver dock en del vana av sömnadsarbete och konstruktion eller bra assistans av kunnigt folk (typ flickvän med symaskin)
 
Ritning!

Halloj Mårten!
Jag skulle gärna vilja ha en ritning och lite tips på hur man går till väga!!! Tygval osv.... Sy kan jag och har tillgång till bra maskin så det skall inte vara några problemos! Det jag skulle vilja ha tips på är ett smart kaminsystem oxå!!! Tack på förhand, Kjelle!
 
Låter intressant

Jag har själv sneglat på Moskoselkåtan men avaktat pga priset. Jag är intresserad av din ritning. Om du bor nära Örebro kunde man kanske få komma och se ditt alster?

Nu när jag förfärdigat min kanadensare blir det en del turer där vikten inte är högprioriterad och ´då kan ju en kåta vara bra.

När jag var liten pjuklarv sydde mina föräldrar en traditionell kåta som vi tillbringade diverse semestrar i. Plats för två familjer och aldeles underbar

Skicka gärna ett mail!

Anders
 
Vore roligt att prova.

Det skulle vara roligt att prova sy en själv. som du också skriver är det rätt mycket pengar att köpa en kåta. Man kan ju sy yttertältet men köpa innertältet från moskoselkåtan eller har du sytt även innertältet själv?

MVH Urban.
 
Tjena mittbena..

Hej Mårten!

Jag skulle gärna vilja ha en ritning och lite tips på hur man går till väga!!! Tygval osv.... Det jag skulle vilja ha tips på är ett smart kaminsystem också!

Tack på förhand!

Mvh Danne......
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.