Tälta

Jag sitter och planerar sommarens paddelturer.
Undrar om någon känner till om det är ok att övernatta på ön Rivö, öster om Brännö i Göteborgs södra skärgård.
PÅ karta ser det ok ut.
Skulle också villja få tipps om andra lämpliga tältplatser söder om Göteborg, ner mot Onsala.
Är det tältförbud i "Hållsundsudde Sönnerbergens naturvårdsområde" till ex?
Paddlar ensam och mitt tält är inte stor, så jag behöver inte mer än ett par kvadratmeter.
Sven
 
Förbud endast i naturreservat

Direkt campingförbud är det generellt endast i naturreservaten, inte i naturvårdsområdena.

Det kan, även om det inte är troligt, finnas specialregler för just det naturvårdsområde du nämner. Kolla med Länsstyrelsen.

Eller bege dig dit och läs på skyltarna! Är det campingförbud, så står det.

Om ditt tält är litet eller stort har tyvärr ingen betydelse i frågan om det är tillåtet eller ej.

hälsningar
Jens M
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2003-03-11 kl 19:02]
 
Jag är helt medveten om att mitt tälts storlek inte har någon betydelse om tältförbud råder eller inte. Däremot så kan det ju vara av intresse när det gäller tipps om bra lägerplatser.
En ensma kajakist tar ju betydligt mindre plats än en stor grupp.
Jag har Orusts kajaks väldit fina förtäcning över lämpliga lägerplatser på västkusten, men den börjar ju först vid Marstrand, saknar något liknade för området söder där om.
Sven
 
Kartkoll

Kikade först nu på kartan för att se var Hållsundsudde Sönnerbergens naturvårdsområde ligger. Inser att jag paddlade i delar av det i höstas. Några skyltar om campingförbud såg jag inte till, så på den punkten kan jag lugna dig.

Däremot är det inte vidare gott om goda tältplatser. Jag paddlade från Lerkil till Öckerö och Mönster, men såg inga uppenbara platser, trots ett flertal strandhugg.

Kanske finns här någon som är bättre lokalkänd och som kan hjälpa Sven?

hälsningar
Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2003-03-11 kl 19:50]
 
Bra tältning söder om Brännö

Rivö eller Galterö vet jag inte men jag skall fråga.

Fjordholmarna Ost om Valö.
St Lövö V Billdal
Na Gråskär V Kullavik
Risö Väst Särö
Lilla viken på västsidan av Möareholmen ( V Särö)
Onsala sandö
Öckerö

Alla är dom bra tältställen.

Den bästa ön Keholmen utanför Särö Västerskog är naturskyddsområde så det går ju inte.

Lycka till
Olmar
 
Bra tips!

Tack för dom fina tipsen.
Mycket bra att ha lite humm om området jag skall paddla genom.
Om du får veta något om Rivö och dess lämplighet för tältning så är jag mycket tacksam om du vill delge mig info.
Mvh Sven
 
Rivö och lera...

Sven.S; sa:
Undrar om någon känner till om det är ok att övernatta på ön Rivö, öster om Brännö i Göteborgs södra skärgård.

Mig veterligt så finns det ingenting som hindrar eller förbjuder detta. Jag har varit iland på södra sidan av Rivö ett par gånger för att fika och/eller "lätta på trycket". Det går hyfsat att ta sig iland men det är litet lerigt och sumpigt på sina ställen. Såvitt jag kunnat se så går det att få upp ett tält på några olika ställen också men jag har inte undersökt detta närmare. Annars finns det bättre (och populärare) tältövernattningsmöjligheter på t.ex. Långholmen vid Köpstadsö.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.