Tälta i Sthlms skärgård

Halloj!

Jag och bror skall ut och paddla nu under Juli. VI kommer förmodligen utgå från Gräddö och vara ute i tre dagar. Hur är det med öar att slå upp tält på? Tält har vi båda två men bägge är tunneltält. Funkar det eller går det bara med självstadgande kupoltält?

Tack på förhand!
 
Visst funkart det med tunneltält. Själv kör jag bara med självstagande i skärgården men har sett en hel del tunnel tält... De tältade i snårskogen medans jag tältade här:
 

Bilagor

  • P1010366.jpg
    P1010366.jpg
    44.7 KB · Visningar: 4,620
Just återkommit efter en 10-dagars segel/paddlings-tur i Stockholms skärgård. Det går säkert bra med både tunneltält och kupoltält. Problemet, som jag upplevde det, var att hantera tältet under själva uppsättningen/nedplockningen.
Om det blåser.
Jag la ut förankringslinorna först, sedan satte jag upp tältet och höll fast det hårt (det är otroligt vad ett tält kan leva om och snurra i vinden!) tills jag fäst det i förankringslinorna. Dom behövs vilken tälttyp det än är.

OBS! Jag har ändå ett mycket litet tält, hur man lyckas med stora tält vet jag inte.

mvh thomas
 
Ytterskärgården ?

Ytterskärgården kan ju vara lite problem om man inte har självstagande tält

Men annars inga problem, klart man kan få leta lite i vissa områden, dessa syns ofta på kartan eller på satelitbilder

jonas
 
Damen jag pratade med på uthyrningen var noga med att påpeka att tunneltält var i stort sett omöjligt, därav min fråga :)
 
Det är väl att föredrar självstagande tält men det är möjligt på de flesta ställen att få upp ngn tunneltält i alla fall. Finns alltid ngr stenar och annat man kan hitta på för att få upp tältet. Står Tunneltältet dessutom helt rätt mot vinden (vill säger fotändan mot vinden) är den även bättre än ett kupoltält.
Har man ett kupoltält måste man också letar lite efter stenar eller sånt för när vinden greppar i de när man tex inte har mkt vikt i dem så är det lätt hänt att tältet blåser iväg. och då den inte faller ihop som en klump kan den rullar iväg rätt långt och även hamnar i vattnet.
 
Personligen

föredrar jag att tälta i skugga och lä och då funkar tunneltält minst lika bra som kupoltält.

Nackdelen med att tälta på klipphäll är också slitaget på tältbottnen.

Thure
 
Allt går bara man vill!

Efter många års paddling är saken klar, kan man välja fritt är ett helt självstagande kupoltält att föredra, men även det måste såklart förankras med några stenar eller kilar. Då har man all frihet i världen MEN har ni redan ett bra tunneltält så tycker jag inte ni skall fundera mer utan ta tunneltältet och ge er ut och paddla och njut. Tunneltältet kommer funka bra. Ofta kan man hitta några, typ 4, större stenar att bära fram och förankra tältet i så kan ni tältat på släta berget. Ni kan såklart även leta upp "normal" tältmark. Tänk dock på att på många öarbär det grönt där vattnet samlas, det som ser fint ut i solsken blir en bassäng när det regnar. Kolla lutningen! Som sagt ta med er tunneltältet och ut och njut av skärgården
 
... självstagande kupoltält att föredra, men även det måste såklart förankras med några stenar eller kilar.

Håller med till 100%. Annars blåser kupoltältet iväg.

Min största svårighet var nog att hitta en hyfsat plan yta på hällarna. Nu har jag ett extremt litet tält så jag hittade alltid något. Ju större tält, desto svårare att hitta den där plana ytan. När man väl hittat lämplig plan yta är det dags att hitta bra förankringspunkter. Olika sorters tältpinnar, lämpliga stenar, bergkilar och tom olika storlekar på muttrar man kan peta ner i sprickor, allt är tillåtet.

Ta vad ni har för tält och ta med lite extra förankringslinor.

mvh thomas
 
Tack! Låter bra. Tunneltälten vi har är riktigt bra tält så de är det inget problem med :)

gör nog som ni säger, lite extra linor och lite muttrar, skruvar osv...:)
 
köp en billig presenning, typ biltema, att ha under innertältet så håller tältbotten längre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Broschyren "Paddla kajak o tälta i Bohuslän" nu som fri PDF Paddling allmänt 7
friluftaren Tälta mellan Baggensfjärden o Abborrkroken? Paddling allmänt 13
Thomas L Paddla och tälta i Lofoten Paddling allmänt 3
delfinen Mälaren - platser att besöka, platser att tälta Paddling allmänt 6
Aimless Paddla / Tälta Koster Paddling allmänt 10
bollan Tälta och paddla i Blekinge Paddling allmänt 4
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
flunkan paddla i skärgården och tälta på klippa? Paddling allmänt 8
JLjung Marstrand - Tälta? Paddling allmänt 7
Sven.S Tälta Paddling allmänt 6
goni Paddla och tälta på Åland? Paddling allmänt 2
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Timmuz Paddla med arb.kompisar (sthlms området) Paddling allmänt 3
Swedish Berman Sthlms skärgård Paddling allmänt 1
Stålsvin Veckotur i sthlms skärgård - förslag Paddling allmänt 0
Pelican Tips på helgturer i Sthlms skärgård Paddling allmänt 2
ErikTheViking Paddling i Sthlms skärgård på engelska Paddling allmänt 0
Hans Översiktskarta Sthlms skärgård Paddling allmänt 2
perhaka Startplats Vätterns norra skärgård? Paddling allmänt 2
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Peter.nou_gmail.com Parkering i Östra Stockholms skärgård? Läget aug 2019 Paddling allmänt 5
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
DK13 Dricksvatten S:t Annas skärgård? Paddling allmänt 8
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
havskayak Nyköpings skärgård Paddling allmänt 0
optonova Paddling i Stockholms skärgård Paddling allmänt 6
Ninakanin Paddla kanot i Stockholms skärgård Paddling allmänt 10
Rune E Upphittad kolfiberpaddel i Gbg´s skärgård Paddling allmänt 14
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
Offshore4ever Kajakuthyrning Stockholms skärgård Paddling allmänt 9
Mike C Uthyrning för helg tur till Lurö skärgård så här års? Paddling allmänt 3
Mezzner Fågel- och sälskydd i Södermanlands skärgård Paddling allmänt 3
juvin Tältplats i Sankt Annas skärgård Paddling allmänt 7
sparken Paddla kanadensare i Skärgård/Hav Paddling allmänt 9
mekelund Turtips Stockholms skärgård Paddling allmänt 2
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
delfinen Sankt anna skärgård - frågor Paddling allmänt 9
snokke Paddeltur i Stockholms skärgård. Tips? Paddling allmänt 3
Anders V Bohus norra skärgård Paddling allmänt 2
IdaE Paddla i Stockholms skärgård 7-11 juni Paddling allmänt 1
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.