Svenska fåglar utanför Sverige

De senaste åren har jag upptäckt eller hört talas om en del fågelarter som tidigare bara förekommit i Sverige här på Åland. Nötväckan har blivit en trogen gäst på mitt fågelbord sedan ett par år tillbaka. Stenknäcken har jag hört talas om på andras fågelbord. De här två arterna har jag tidigare bara sett i Sverige. En art som dock inte tagit klivet över Ålands hav ännu är gröngölingen.
 
Fåglar är kreativa och bjuder hela tiden på överraskningar. I vissa fall går det att hitta rimliga förklaringar, andra gånger är det svårare. Att klimatförändringarna leder till att sydliga fåglar breder ut sig åt norr är välkänt. Mitt intryck att det länge gått bra för stenknäcken. Att den nu hamnat även på Åland är nog inte så konstigt. Nötväckan vet jag inte så mycket om, inte heller gröngölingen.

I Sverige har vi det senaste decenniet fått ta emot många vita ägretthägrar. De lär komma från Baltikum där det gått mycket bra för dem. Ett exempel på en rörelse från öster till väster. Detsamma gäller (fast i mycket mindre antal) den vitryggiga hackspetten, men det är bara längst i norr. Den har ju annars varit nästan utrotad i vårt land. Mellanspetten skulle vi också gärna vilja ha tillbaka.
 
Kul att vända på perspektivet. I Sverige är vi glada för östliga invandrare som rosenfink. Ni borde kanske kunna få in t ex skäggmesar från Sverige eller är det tvärtom vi som fått skäggmesar via Åland?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.