Lista över svenska däggdjur?

SItter någon på en sådan? Helst fritt tillgänglig. Någon timmes googlande har inte gett mer resultat än att antalet arter är någonstans mellan 66 och 68, samt diverse listor över fridlysta och rödlistade arter och referenser till olika offline-böcker.
 
Wikipedialistan verkar inte särskilt tillförlitlig. Den tar upp 10 fladdermusarter, men Naturhistoriska riksmuseet listar 16 svenska arter. Saknas gör också brunråtta, mårdhund, mink, dovhjort och myskoxe. Dessutom tar den upp flera arter som inte är bofasta här som valross och alla valar utom tumlare.
 
Ja, den verkar finnas på många bibliotek. Man kan gå in på bibliotek.se och söka på ISBN-numret 915184432X för att få fram uppgifter om vilka bibliotek den finns på. Enligt beskrivningar på andra handelsplatser beskriver den alla Nordens 84 landlevande däggdjursarter. De havslevande saknas alltså men i svenska vatten är de ju bara fyra, de tre sälarterna och tumlare.
 
Kollar man i "The Atlas of European Mammals" så finns följande arter nämnda för Sverige

Igenkott
Vanlig näbbmus
Lappnäbbmus
Taiganäbbmus
Mindre dvärgnäbbmus
Dvärgnäbbmus
Vattennäbbmus
Mullvad
Bechsteins fladdermus
Brants fladdermus
Dammfladdermus
Vattenfladdermus
Mustaschfladdermus
Fransfladdermus
Trollfladdermus
Dvärgfladdermus
Leislers fladdermus
Stor fladdermus
Nordisk fladdermus
Sydfladdermus
Gråskimlig fladdermus
Barbastell
Långörad fladdermus
Grå långörad fladdermus
Fälthare
Skogshare
Kanin
Ekorre
Bäver
Skogslämmel
Fjällämmel
Skogssork
Gråsiding
Rödsork
Vattensork
Bisam
Åkersork
Fältsork
Mellansork
Dvärgmus
Större skogsmus
Mindre skogsmus
Brun råtta
Husmus
Hasselmus
Buskmus
Varg
Fjällräv
Räv
Mårdhund
Björn
Hermelin
Småvessla
Iller
Mink
Mård
Järv
Grävling
Utter
Lo
Valross
Vikare
Knubbsäl
Gråsäl
Vildsvin
Dovhjort
Kronhjort
Vitsvanshjort
Älg
Rådjur
Myskoxe

Följande arter kan även finnas i landet men har ingen nytt belägg inom landet.

Flygekorre
Kanadensisk bäver
Svart råtta

Boken har ISBN 0-85661-130-1

/Stellan
 
I Listan som Stellan hänvisar till så finns återigen Valross med.
Inte finns det väl vilda Valrossar i Sverige eller har jag missat något?
 
I Listan som Stellan hänvisar till så finns återigen Valross med.
Inte finns det väl vilda Valrossar i Sverige eller har jag missat något?
Nej, det finns inte vilda valrossar i Sverige. Det har nog hänt att någon enstaka har simmat vilse och hamnat på svenska västkusten, men om den inte har hittat hem igen så har den dött. Valrossar lever och fortplantar sig i Arktis.

Annars verkar listan vederhäftig. Vitsvanshjort förvånade mig. men det tycks vara rätt. De har tydligen börjat vandra in från Finland där de utplanterades på 1930-talet.

PS Men tumlare saknas, ser jag nu. Vi kan ju byta valross mot tumlare så blir antalet arter detsamma.
 
I Listan som Stellan hänvisar till så finns återigen Valross med.
Inte finns det väl vilda Valrossar i Sverige eller har jag missat något?

Listan tar upp landlevande däggdjur eller däggdjur som föder på land. Valrossar kan simma iland på Västkusten och därför är de med på listan. Att tumlare, delfiner och valar är inte med beror på att boken har hoppat över dessa grupper. Ska man ta med dessa så blir det troligtvis 10 extra arter som har sett i svenska vatten.

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.