Stugtur och dagens priser

Minnet sviker mig för det var några år sedan vi gjorde en stugtur senast men, är det jag som blivit gammal sur grinig snål gubbe eller, har priserna fördubblats på boende?
Jo jag har kollat på STFs sida så detta ska inte ses i någon negativ dager utan bara en undran.
 
Priserna för stugövernattning har iallafall ökat kraftigt på ~10 år. Klart över inflationen. Just dubbling är jag inte säker på, men det kan ligga där runt! Verkar som 400 spänn natten per person numera på t.ex. Nallo!
Vill minnas 250 eller nåt sist jag kollade på en stugtur vilket bör ha varit ungefär tio år sen.
 
Dyrare? Javisst, som allt i världen.
Men fördubbling under 10 år? Nej, inte helt ännu...
Har anteckninger från några år med på resan nu.
2013 Vistas sommar. 295 SEK
Idag 450 SEK eller 400 SEK om man har förbokat/förbetalt.
Kannske liten annorlunda i de stugor längs Kungsleden med högst besökstryck (och slitage)
 
Dyrare? Javisst, som allt i världen.
Men fördubbling under 10 år? Nej, inte helt ännu...
Har anteckninger från några år med på resan nu.
2013 Vistas sommar. 295 SEK
Idag 450 SEK eller 400 SEK om man har förbokat/förbetalt.
Kannske liten annorlunda i de stugor längs Kungsleden med högst besökstryck (och slitage)
Om de siffrorna stämmer så har ju priset ökat betydligt mer än genomsnittet. Enligt SCB:s konsumentprisindex har priserna inom kategorin logi ökat med 27 procent under den perioden, medan en ökning från 295 till 450 betyder mer än 50 procent.
 
Har oxå känslan att priserna höjts mer än motiverat. Precis som Skistar's liftkort. Men dom är båda monopolföretag, och kan höja så mkt dom vill utan konkurrens.
 
STF har ett forum här på Utsidan så ta upp frågan där. Jag tog för ett par år sen upp de kraftiga svängningarna i STF:s resultat i detta forum, så anknyt gärna till den tråden Då gick STF AB år efter år med förlust, men STF totalt med överskott, beroende på (tror jag) medlemsavgifter och bidrag. År 2020 gick STF AB, av kända skäl, med brakförlust. 2021 och 2022 med klar vinst. Enligt svar jag fick i tråden kalkylerar STF med ett överskott på 3-4% över en 5-årscykel. Mer har jag inte orkat kolla. 1997 gick jag i Sylarna 9 dagar, varav 7 i Sverige, till rabatterat pris, man köpte ett antal övernattningar ihop med tågbiljetten -- det kan ha haft att göra med jubileet. 2017 gick jag i Jämtland med 8 dagar med tält, som man ska (Jag var ännu ung då, 72 år). Det var min enda helsvenska vandring under mina 31 vandringssomrar.
 
Nu har ju Ritsem alltid varit lite speciellt mellan Fjällstuga och Fjällstation och STFs prisar olika beroende på årstid (och ibland tiden på säsongen), min senaste notering därifrån:
400 SEK i tidigt mars 2018 samma som Fjällstugor längre norrut under samma resan.
Just nu räknas den väl mer som Fjällstation från 600 SEK....
 
Nu har ju Ritsem alltid varit lite speciellt mellan Fjällstuga och Fjällstation och STFs prisar olika beroende på årstid (och ibland tiden på säsongen), min senaste notering därifrån:
400 SEK i tidigt mars 2018 samma som Fjällstugor längre norrut under samma resan.
Just nu räknas den väl mer som Fjällstation från 600 SEK....
Räknas? ÄR väl fjällstation.
 
Tack för alla svar. Jag sökte runt i går såg dagens priser och frågade hustrun vad hon trodde om prisläget idag. 250:- blev hennes svar. Jag hade 450:- framför mig på skärmen.
STF må ha monopol men så länge jag har ett tält och ork har jag ett alternativ och dom en tom säng (högst teoretiskt)
 
Jag sökte runt i går såg dagens priser och frågade hustrun vad hon trodde om prisläget idag. 250:- blev hennes svar.
250.- under sommaren är länge sedan 😉
Några fler klipp ur antekningsboken (före 2010 ligger hemma)
Vaisa sommar 2011 290.-
Vindelfjäll sommar 2012 265.- / 295.- med bastu (samma priser söder om Abisko vinter 2012)

Man kännar att man har varit med en tid om man minns de gamla låga priser 😃
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.