Strippa ryggan?

Det omnämns i diverse trådar. Kan någon tala om för mig vad exakt det är ni gör? Klipper ni av remmarna eller?
Hur mycket i viktminskning kan det ge?
chris
 
Jag har nyss strippat en Berghaus Vulcan, köpt billigt på e-bay.

Sidofickor, alla remmar som inte behövs för att stänga säcken, sidofickors dragkedjor, bärremmar, fästen, bottenavdelare; rubbet utom huvudsäcken och bärsystemet togs bort.

Säcken vägde knappt 3 kg innan operationen, knappt 2 kg efteråt.

Raskesven
 
aaahhhhhhhh!

Raskesven; sa:
Jag har nyss strippat en Berghaus Vulcan, köpt billigt på e-bay.

Sidofickor, alla remmar som inte behövs för att stänga säcken, sidofickors dragkedjor, bärremmar, fästen, bottenavdelare; rubbet utom huvudsäcken och bärsystemet togs bort.

Säcken vägde knappt 3 kg innan operationen, knappt 2 kg efteråt.

Raskesven

Ah. Tack. Känns lite hårt att sätta saxen i en sprillans ny säck....bottenavdelaren har jag alltid undrat om man behöver egentligen...ska syna min säck och se vad som kan undvaras...
chris
 
Re: aaahhhhhhhh!

Tranan; sa:
Ah. Tack. Känns lite hårt att sätta saxen i en sprillans ny säck....bottenavdelaren har jag alltid undrat om man behöver egentligen...ska syna min säck och se vad som kan undvaras...
chris

börja försiktigt och ta bort uppenbart onödiga grejer, kapa av för långa remmar och så vidare, efterhand kommer du att inse vad som behövs och vad som kan undanvaras då känns det lättare, min rygga var 10år gammal när jag staxk saxen i den, kändes inte så svårt då.. ;)
 
Fiskars-saxen & tändaren åker fram direkt efter varje nytt inköp hehe... Finliret är tex att byta stora snörlås mot mindre och tunga elastiska snören mot statiska lättare.. :)
 
Jag förstår...

..man får först vänja sig vid säckens alla finesser (men man MÅSTE inte vänta i 10 år, eller?) och sen väljer man bort...kapa remmar var jag inne på ganska snart - det fladdrar nåt hemskt kring säcken....;-)
chris
 
Re: Jag förstår...

Tranan; sa:
..man får först vänja sig vid säckens alla finesser (men man MÅSTE inte vänta i 10 år, eller?) och sen väljer man bort...kapa remmar var jag inne på ganska snart - det fladdrar nåt hemskt kring säcken....;-)
chris

det var inte ryggans fel att det tog mig 10år att se ljuset..
 
Re: Jag förstår...

Tranan; sa:
..man får först vänja sig vid säckens alla finesser (men man MÅSTE inte vänta i 10 år, eller?) och sen väljer man bort...kapa remmar var jag inne på ganska snart - det fladdrar nåt hemskt kring säcken....;-)
chris
Det kan nog iofs vara bra att ha testat säcken först, så man vet hur långt midjebältet och bärremmarna måste vara om man har tjocka vinterkläder t ex, innan man börjar kapa. Med tanke på vinsten i gram (några få) kontra kostnaden att köpa en ny säck...
Fast det är verkligen psykologiskt viktigt att korta remmarna, sprätta bort tillverkarlogon och ta bort dragkedjesnörena på sin löparsäck. Även om din egen svett bunden i löparkläderna efter någon halvtimme väger mer så är det ändå viktigt...
 
Finns färdig

Eller så köper man en Berghaus Extreme expedition på en gång. 1.7 kg, inga sidfickor, 80 liter osv. Ungefär som en hemstrippad Vulcan, men med fulare färg och med mindre gördetsjälv-känsla. (Dyrare om man inte har en Vulcan att klippa i.) Recon i Uppsala kan ta hem.

normal_extrem_expedition_blackextrem_red.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.