Instruktion för hur man använder ryggan?

Hej!
Har en nyinköpt ryggsäck, berghaus vulcan, jättefin och grön på alla sätt, sitter som en smäck oxå.
Men, det följer med en del remmar och sånt och nu undrar jag om någon vet om det finns beskrivet vad när och hur dessa används?

Det lilla miniatyrhäfte som följde med avslöjar inte mycket.

Vore även tacksam för tips mer allmänt om hur man packar bäst.
 
Öh, kan inte affären berätta det?

Men OK: det ska vara två remmar med stoppning. Med dessa förvandlar du de löstagbara sidofickorna (som sedan sätts ihop i varandra med blixtlåsen) till en liten Kånken att ha på t ex små utflykter från tältet. Remmen kan sitta kvar bakom sidofickan när du sedan sätter tillbaka den på storsäcken. Elegant påhitt.

Sedan vill jag minnas att jag sett en vanlig rem medpackad också, om den har någon speciell funktion vet jag däremot inte.

Gratulerar till ett bra köp, förresten.

Lars
 
Kan det vara den mytiska mysterieremmen?

Jag tror att Berghaus skickar med en ytterligare rem (i alla fall till Vulcan) som tidigare har diskuterats i forumet (sök). Ingen kunde då lista ut vad den skulle vara till, och den hade nån konstig plastmoj också.

Kan vara nån grej som är helt självklar i brittiska försvarets PLCE-system men mystisk för oss andra.

Annars är det väl mest självförklarande remmar som följer med.

Mina packningstips (nerifrån och upp):
- Längst ner: förstärkningsplagg, regnskydd.

- Ovanför mellangolvet: sovsäck, ombyte, hygienprylar
Sen tältet (bågpåsen stående i säcken och resten i kompressionspåse).
Sen mat, kök och bränsle.

- I "topplockspackningen": första hjälpen, verktyg, lite godis och sånt.

- I remmen på toppen: jacka eller annat som åker på och av.

- I gummirem på baksidan: liggunderlag, stående.

- I sidfickorna: luft. De ligger hemma i garderoben på vandring och plockas fram på resa - då är de suveräna.


[Ändrat av Nordesjö 2004-07-09 kl 15:29]
 
Du ska även ha två remmar med öglor i ena änden och öppningsbara plastspännen i den andra. Dessa ska fästas på ryggsäcken och sedan är det tänkt att man ska ha händerna i dessa när man går.

/Johan ES
 
Jepp, de var det!

Johan.E.S.; sa:
Du ska även ha två remmar med öglor i ena änden och öppningsbara plastspännen i den andra. Dessa ska fästas på ryggsäcken och sedan är det tänkt att man ska ha händerna i dessa när man går.

/Johan ES

Hmmmm, låter inte riktigt klokt? Men ok, ett användningsområde. Jag kunde inte bli riktigt klok på vad dessa rvå remmar skulle användas till.
De polstrade remmarna monterades snabbt på sidfickorna och jag har använt dessa på kortare skogstur.
Funkar banne mig bättre än min lilla haglöfs säck!
 
Konkurrenter kompletterar

Haglöfs säljer förresten en liten ficka för sådär 70:- som passar bra på Cyclops-höftbältet; där har jag kameran. Men man kan ju ha annat smått där istället, som man enkelt vill nå. Bekväm komplettering av säcken.

Lars
 
Sidofickorna

Nordesjö; sa:
....
- I sidfickorna: luft. De ligger hemma i garderoben på vandring och plockas fram på resa - då är de suveräna.
....
[Ändrat av Nordesjö 2004-07-09 kl 15:29]
Ett alternativ till luft, om man ska på långtur (2 veckor och längre) och/eller vintertur och/eller om man använder kåta, är att ha köksgrejor, fiskegrejor, yxa, såg, hygien, reparationsutrustning, lanterna etc. i sidofickorna. Lämnas de hemma avhänder man sig också möjligheten till en dagstursäck från lägerplatsen.

Raskesven
 
Re: Sidofickorna

Raskesven; sa:
Ett alternativ till luft, om man ska på långtur (2 veckor och längre) och/eller vintertur och/eller om man använder kåta, är att ha köksgrejor, fiskegrejor, yxa, såg, hygien, reparationsutrustning, lanterna etc. i sidofickorna. Lämnas de hemma avhänder man sig också möjligheten till en dagstursäck från lägerplatsen.

Apselut! Behöver man långtursutrymme eller har med sig prolliga foto- eller klättrings- eller fiskeprylar är sidfickorna alldeles ypperliga! Den flexibiliteten är ju en av vulcanens fördelar - förmågan att skifta från 10- till 100-literssäck.
Men för mig har det inte varit aktuellt på vandring - bara på resa.

Vad gäller dagsturssäck brukar jag föredrar att man packar ner grejer för 2 i den enas storsäck. Då kan man turas om och den ena kan hoppa och leka på fjället som den vill helt utan rygga, vilket är helt underbart.
Alternativt packar jag tältet i en kompressionspåse som även kan användas som dagsturssäck (Haglöfs Constrictor).
 
Re: Re: Sidofickorna

Nordesjö; sa:
.....Alternativt packar jag tältet i en kompressionspåse som även kan användas som dagsturssäck (Haglöfs Constrictor).
Det var en god idé. Jag brukar ändå ha tältet i en kompressionspåse. Ska kika på Constrictorvarianten.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Sidofickorna

Raskesven; sa:
Det var en god idé. Jag brukar ändå ha tältet i en kompressionspåse. Ska kika på Constrictorvarianten.

Raskesven

Kan vara lite klurigt att hitta, de verkar ha slutat med den. Men har man tur kan du kanske snappa upp nåt överblivet ex, eller bygga en egen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
såg Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar Transportera 50
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Var köper man Berghaus? Transportera 2
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
LightDan Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför? Transportera 26
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
Tranan Strippa ryggan? Transportera 9
cybergrunge brädåkning med kamera i ryggan.... Transportera 0
biedelman I ryggan! Transportera 0
pjurka Ryggan på flyget? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.