Storlien - Vålådalen

Hej!

Jag och tjejen tänkte tura sträckan Storlien - Vålådalen i början av nästa vecka. Vi tänkte gå via Sylstationen.

Någon som gjort detta och som har någon uppfattning om tidsåtgången? Har läst runt en del, men man får en känsla av att tidsramarna överallt är väldigt väl tilltagna. Vill inte få en massa tid över.. Vore kul med någon som har erfarenhet.

Finns det några extra sevärda bitar, några speciella vägval som är bra? Några möjlighetet med vägval/boende som jag glömt. Måste man boka boende? Är ute sent så vi får kanske tälta.. :)

Hur långt är det från Storliens tågstation tills leden?

//Patrik
 
Jag antar att ni går sträckan Storlien, Blåhammaren, Sylarna, Gåsen, Stensdalen, Vålådalen. På iallafall fjällstationerna kan det vara bra att boka. På stugorna kan du inte boka, men nekas inte heller plats oavsett hur fullt det är.

Vad gäller tidsåtgången är är ju frågan vad du menar med väl tilltagen. De flesta tar nog en stuga/station per dag, så sträckan (utan extradagar för tex avvikningar) blir ju då 5 dagar.
 
Tidsåtgången är antagligen satt med tanke på att alla inte är lika skidvana. Har själv gjort den turen men åkte Sylarna- Helags - Vålåstugan - Vålådalen. Är man van skidåkare går varje etapp väldigt fort (om inte vädret jäklas). Ev. dötid kan man ju ägna till skidåkning runt stugorna.

Leden från Storlien har jag för mig i stort sett passerar nersidan av tågstationen men jag kan minnas fel.
Som tidigare sagts så bör man boka plats på stationerna så man slipper ligga inklämd i ett hörn någonstans. Bastu i Sylarna och Helags kan jag rekomendera. Helags utanför bastufönstret är helt OK.

/Göran
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.