Led mellan Storlien och Hemavan?

Jag har förstått att den led som några kallar för södra kungsleden går mellan Sälen och Storlien, medan Kungsleden går mellan Hemavan och Abisko.

Finns det någon vinterled (eller flera) som går mellan Storlien och Hemavan?

Har sökt både här på Utsidan och med hjälp av Google utan att ha lyckats hitta något.

Tackar för alla tips.
 
Borde det inte gå att kolla de me storliens stationen eller sök på skoter klubbarnas hemsidor, det borde ju iaf gå någon skoterled mellan de båda orterna som går att följa.
mvh jonas
 
Nej...... (eller kanske?)

Jag skulle vilja sticka ut hakan och rakt av påstå att du inte kan ta dig på led hela vägen mellan Storlien och Hemavan.

Möjligtvis skulle man kunna skida en bit in mot landet, typ Åre - Kall - ...och sen på något sätt krångla sig upp mot Marsfjället - Kittelfjäll - Hemavan. Jag vet att det i alla fall finns ett gäng leder som går en bit in i landet när man kommit norr om väg 342, fast dit är det å andra sidan en 10 - 15 mil från Kall.

Kort sagt är norra delarna av Jämtland väldigt lite utbyggt vad det gäller leder. Det enda området med leder som jag kan komma på på rakt arm är Ansjöskutan som ligger 5-6 mil nordväst om Åre - Duved. Fjällen är till stor del platta och låga, så det finns inte speciellt mycket som lockar turisterna.

/ Stefan
 
Inga sammanhängande leder.

Hej, Det stämmer nog som Stefan säger att det inte finns leder hela vägen, men det finns på de allra flesta sträckor. Tyvärr används de till nästan 100% av skoteråkare. Men en fin tur blir det som passerar några av Sveriges mest underskattade fjällområden. Från Storlien går det leder till Anjans fjällstation och vidare in i Skäckerfjällen (en verklig pärla och skoterförbud). Mitt i området tar lederna slut och det är bara att ta fram kompass och karta och leta sig in i Sösjöfjällen, med fantastisk urskog både i Svenskådalen och Luletjarve (ett fåtal skoterleder annars skoterförbud). Sedan blir det lite trist ner mot Valsjöbyn. Ett alternativ är att ta taxi från Rörvattnet till Vinklumpen. Därefter finns det leder norrut genom hela Jämtland. Bor gör man i tält eller snöbivack. Proviantering finns inte heller på så många ställen. Men det handlar bara om planering. En fin tur blir det i all fall.

Hälsningar, Bosse
 
Borgefjell!

Hej igen!

Om man nu antar att tält/bivack är tänkbara alternativ finns det naturligtvis många tänkbara rutter. Personligen föredrar jag faktiskt att åka bortanför lederna just pga av skotertrafiken.

I så fall skulle jag vilja rekommendera att lägga upp turen så att man passerar Borgefjells NationalPark i Norge, som ligger precis väster om Stekenjokk precis där Jämtland möter Lappland i Sverige. Det är Norges i särklass mest orrörda naturområde. Det enda stället i Sverige som jag varit på som kan jämföras är västra delen av Padjelanta.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pzac Rabots led på vintern! Turskidåkning 0
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Jackiie Tältplats mellan Fossbakken och Narvik? Turskidåkning 0
diwic I skogen mellan stugor? Turskidåkning 15
AndersSupertramp Kryssmarkering finns det mellan Allesjaure och Unna Allakas Turskidåkning 3
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
gide Gena mellan Herrklumpen och Fruntimmersklumpen Turskidåkning 1
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Promenad Skillnad mellan längdpjäxa och turpjäxa? Turskidåkning 8
Gly Upphittat, Solglasögon mellan Abiskojaure och Alesjoure 2013-03-03 Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
paugusts Flacka spår mellan Gbg-Borås-Alingsås? Turskidåkning 1
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
Charlotte_LL Avstånd mellan STFs stugor? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
Grinchen Vildmarksleden mellan Skatås Hindås Turskidåkning 1
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
casimir Storlien - Storulvån Turskidåkning 0
Pollan Storlien - Vålådalen Turskidåkning 2
i4lean Storlien->Sylarna via Norge? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.