stoppning i grenen

hur bekvämt är det egentligen med cykelbyxor med stoppning i grenen?

hur mycket mindre ont i baken gör det dagen efter när man ska upp på sadeln igen? (fortfarande lite ont, eller helt smärtfritt?

billiga (vi snackar de billigaste man kan hitta, typ) cykelbyxor av den här typen, funkar de alls?

hur stor skillnad är det på dam- och herrmodell?

finns det fortfarande överhuvudtaget cykelbyxor utan stoppning att få tag på?
 
annakerstin; sa:
hur bekvämt är det egentligen med cykelbyxor med stoppning i grenen?
Bekvämt.
annakerstin; sa:
hur mycket mindre ont i baken gör det dagen efter när man ska upp på sadeln igen? (fortfarande lite ont, eller helt smärtfritt?
Det beror på hur mycket du har härdat baken genom cykling tidigare. Men visst tusan gör det skillnad.
annakerstin; sa:
billiga (vi snackar de billigaste man kan hitta, typ) cykelbyxor av den här typen, funkar de alls?
Kan inte svara på det. Men undvik s.k. spinningbyxor, dvs cykelbyxor av enklare slag med tunn stoppning. Köp ett par med rejäl stoppning.
annakerstin; sa:
hur stor skillnad är det på dam- och herrmodell?
Tjejbrallor är rundare i fomen och kortare i benen.
annakerstin; sa:
finns det fortfarande överhuvudtaget cykelbyxor utan stoppning att få tag på?
Javisst, du kan ju köpa ett par korta löpartajts exempelvis.

Men om du får ont i baken ska du dels fundera på stoppade cykelbyxor, dels på mjukare sadel och slutligen också på att cykla mer så att du härdar baken. För har man cyklat mycket kan man i princip cykla näck på en stålsadel (lite överdrivet) utan att behöva få ont i bakdelen.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
annakerstin; sa:
finns det fortfarande överhuvudtaget cykelbyxor utan stoppning att få tag på?
Javisst, du kan ju köpa ett par korta löpartajts exempelvis.

Men om du får ont i baken ska du dels fundera på stoppade cykelbyxor, dels på mjukare sadel och slutligen också på att cykla mer så att du härdar baken.
Eller bredare sadel eller vinkeln på sadeln eller avstånd styre-sadel.
tigertamjaren; sa:
För har man cyklat mycket kan man i princip cykla näck på en stålsadel (lite överdrivet) utan att behöva få ont i bakdelen.
Gunnar, Gunnar, Gunnar... var det nödvändigt?

/Håkan
 
Håller med herrarna i stort (utom det där om att cykla naken, för det vet jag inget om).
annakerstin; sa:
hur bekvämt är det egentligen med cykelbyxor med stoppning i grenen?
Jättebekvämt att cykla i. Man vänjer att gå i dem och det ser inte så tokigt ut som det känns första gången. En trikåbyxa som går ner en bit på låren gör att du slipper skavsår på insidan av låren. Stoppningen gör att du inte känner dig "tillplattad" i skrevet efter en dags cykling.

annakerstin; sa:
hur mycket mindre ont i baken gör det dagen efter när man ska upp på sadeln igen? (fortfarande lite ont, eller helt smärtfritt?
Har du riktiga cykelbyxor, rätt inställd cykel och lagom bred sadel så att du sitter på sittbenen så ska det vara smärtfritt. Ska dock erkänna att dagen efter Vätternrundan (30 mil) sätter jag mig helst på en annan cykel.

annakerstin; sa:
billiga (vi snackar de billigaste man kan hitta, typ) cykelbyxor av den här typen, funkar de alls?
Har hittat riktiga cykelbyxor från 350 kr, ibland udda storlekar ännu billigare. Jag tycker att själva "kudden" ska vara utan sömmar, har fått skavsår en gång av en söm.

annakerstin; sa:
hur stor skillnad är det på dam- och herrmodell?
Jag har alltid köpt herrmodeller (tror jag). Trikån rymmer även normalbred damhöft. Jag är dock ganska lång (177 cm), kanske annorlunda för kortare.

annakerstin; sa:
finns det fortfarande överhuvudtaget cykelbyxor utan stoppning att få tag på?
Finns trikågympabyxor i varenda sportaffär.

/Stina
[Ändrat av cykelstina 2004-06-17 kl 15:11]
 
Även stoppning kan skilja

tigertamjaren; sa:
Tjejbrallor är rundare i fomen och kortare i benen.
Det finns dessutom tjejbrallor som har 'kvinnligt utformad stoppning'.
Min sambo har sådana och hon tycker att de fungerar mycket bra, tex Cannondale har sådan modeller:
http://www.cannondale.com/clothing/04/ww/model-F480.html

Men om du får ont i baken ska du dels fundera på stoppade cykelbyxor, dels på mjukare sadel och slutligen också på att cykla mer så att du härdar baken.
Många kvinnor tycker dessutom om sadlar med 'ventilationhål'.
Vill du prova en sådan på öppet köp finns den här
27-829_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=42094
140:-

/Håkan
 
Re: Även stoppning kan skilja

cykelstina; sa:
Håller med herrarna i stort (utom det där om att cykla naken, för det vet jag inget om).
Inte jag heller! Det var han som sa det. Tigern! Inte jag! Appselut inte!
HåkanC; sa:
Många kvinnor tycker dessutom om sadlar med 'ventilationhål'.
Vill du prova en sådan på öppet köp finns den här
27-829_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=42094
140:-
Jag har faktiskt funderat på en sån. Vid längre pass får jag ibland "domningskänslor". "Ventilationshålet" sägs ju motverka det. Nackdelen är då att belastningen ökar på övriga sittytan, eftersom kroppsvikten fördelas över mindre yta.

/Håkan
 
cykelstina; sa:
tigertamjaren; sa:
Tråkmånsar: men i helgen har ni turligt nog äntligen chansen att uppleva det om ni inte gjort det förr, på lördag är det nämligen världsnudistcykeldagen!!!
Motala var dock inte med på listan... :)

/Stina

Nä, men det var bara två nudister i Sussex också, så varför inte ringa runt lite och dra ihop ett gäng i Sveriges cykelhuvudstad? Critical mass som sagt var... ;)

/ G
 
ett skäl att inte ha det som jag funderar på är att de kanske torkar långsammare. om man är ute på cykelsemester och vill tvätta dem i nån sjö några gånger så är det ju kul om de torkar snabbt. det skulle ju byxor utan stoppning göra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PontusEricsson Brooks B17, behövs cykelbyxor med pad/stoppning? Långcykling 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.