Stighudars "motstånd"?

Jag har under en tid plågats av att skida 30-35 km om dagen på plan mark med stighudar på vanliga utförsskidor. Dessutom med packning runt 30kg och pulka på det ibland. I dessa fall skulle jag vilja ha ett par stighudar att variera mellan med inte lika mycket motstånd då de feta BD-hudarnas bärkraft inte riktigt behövs på längden utan tröttar snarare bara ut då glidet framåt är minimalt. Går det att skaffa hudar med olika motstånd?
 
Testat utan hudar?

På plan mark går det ofta att åka utan hudar. Med carvingskidor gör skidan ett avtryck i snön som ger tillräckligt motstånd för att sparka ifrån.

Vad har du för skidor, bindingar och pjäxor?

Kickerskins är bra men för att glida riktigt bra med kickerskins i steget bör skidan ha spann och vanliga alpinskidor har inte så mycket spann.

Thure
 
Smala stighudar (15-20 mm)på breda skidor fungerar lika bra eller bättre än "kickers". Klistra dem på yttersidan av belaget så kan du "skate" också. Har aldrig sett smala stighudar i Sverige emn det är vanligt i Norge.
 
På plan mark går det ofta att åka utan hudar. Med carvingskidor gör skidan ett avtryck i snön som ger tillräckligt motstånd för att sparka ifrån.

Vad har du för skidor, bindingar och pjäxor?

Kickerskins är bra men för att glida riktigt bra med kickerskins i steget bör skidan ha spann och vanliga alpinskidor har inte så mycket spann.

Thure

Att köra utan hudar är inte aktuellt. Går inte ha någon packning/pulka då.
Kör på dynastar 8800, diamirbindning och Endorphin-pjäxor just nu.
 
Hudars glid.

Har själv tidigare använt G3:s expedition skins, upplever att de glider något bättre än BD acsession. Mycket nöjd med dessa, mkt bra klister och bra bakfäste. Gått några dryga anmarcher med pulka på dessa under telisskidorna och det har varit helt OK.

Nyss köpt ett par G3 alpinist, inte testat dessa på snö än men de ska enligt tillverkaren glida bättre, även toppfästet är bättre anpassat för moderna skidor med trubbigt brätte. De är gjutna både fram och bak och köps i fasta längder som kan skäras till efter skidans form.

Generellt kan sägas att smala, raka skidor med raka hudar som prcis täcker belaget och rätt korta utan bakfäste ger bäst glid. Kapa ca 2dm efter hälen och skär en rund snygg kant. Huden längst bak tillför inte mycket fäste utan ger bara mer motstånd plus att de är lätta att hantera. Detta upplägg används på skidalpina tävlingar och ger bra glid och bra fäste men är känsligt på tur om man tar av och på hudarna ofta då klistret lätt fryser och hudarna lossnar utan bakfäste.

Mohair glider bättre än syntetfiberhudar.

G3 alpinist och BD glidelite glider bättre än standrard syntethudar.

Vill man ha breda skidor får man ta att det glider sämmre än smala, smala hudar på breda skidor kan nog vara funkis på en platt anmarch om man vill ha flera men är helkasst om det börjar luta.
 
Tunga grejor

Vad är vitsen med att göra så långa turer på platten med den typen av utrustning? Ren träning eller?
 
Vad är vitsen med att göra så långa turer på platten med den typen av utrustning? Ren träning eller?

Transport till insatsområdet då fordonstransport inte medges och all uppdragsspecifik utrustning måste med. Den gode almkvist glömde nämna att det görs/gjordes med Millet Evereststorskor och det är/var inte fördelaktigt mot fötterna, undertecknad mfl fick bittert erfara detta.
 
I Jämtland...

Smala stighudar (15-20 mm)på breda skidor fungerar lika bra eller bättre än "kickers". Klistra dem på yttersidan av belaget så kan du "skate" också. Har aldrig sett smala stighudar i Sverige emn det är vanligt i Norge.

har köpt smala stighudar till mina turskidor BC crown och jag tror hudarna är 30mm breda. Köpta på storulvåns fjällstation, iofs beg.
Annars kan man köpa breda och med en vass kniv göra den bred man önskar.

Storulvän är ju å andra sidan bara en lång dagsetapp från Norge....

/Patrik
 
Militär materiel?

Hmm. Det har uppenbarligen hänt en del på utrustningsidan sedan jag var kronmärkt. :)

Inte för att jag på något sätt längtar efter "Vita Blixten" och trätjära - men varför har man skaffat en så pass alpinbetonad utrustning? För att förflytta sig på platten (verkar konstigt) eller är det för att kunna operera i högfjällsterräng?

Nyfiken på svar!

Uffe
 
Hmm. Det har uppenbarligen hänt en del på utrustningsidan sedan jag var kronmärkt. :)

Inte för att jag på något sätt längtar efter "Vita Blixten" och trätjära - men varför har man skaffat en så pass alpinbetonad utrustning? För att förflytta sig på platten (verkar konstigt) eller är det för att kunna operera i högfjällsterräng?

Nyfiken på svar!

Uffe

Har du aldrig sett en Bond-rulle?;)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.