Stavar

Hur svårt skall det vara att hitta "rätt" stavar? Jag försöker få tag på 2-delade teleskopstavar med flip-lock, stor truga för turåkning samt handtag i kork. De skall helst inte kosta 1200 kr eller väga mer än 600-650 gram.

Är det någon som har koll på stav-läget?

/Jimmie
 
Jimmie; sa:
Hur svårt skall det vara att hitta "rätt" stavar? Jag försöker få tag på 2-delade teleskopstavar med flip-lock, stor truga för turåkning samt handtag i kork. De skall helst inte kosta 1200 kr eller väga mer än 600-650 gram.

Är det någon som har koll på stav-läget?

/Jimmie

Har använt mig av 2 stycken stavar (knäckt bägge när jag åkt telemark offpist å i puckel, 95 panner som voltar på en stav, säger väl allt :)

Sherpa 2

Funkade bra tycker jag personligen, de har ju inte den idiotiska vridspännet som vissa producenter envisas med att använda till sina teleskopstavar.
Kostade runt 650-700

Black Diamond´s teleskopstavar är något tunnare än Sherpas, trodde inte de skulle palla för mig och min skidstil (se ovan) men de funkade mycket bra. Även dessa har snäpp-spänne..

Sherpa är köpt på Adam´s sport i GBG


Black Diamond i Argentiére
 
Jag har sett en

Jag har sett ett par Griponstavar som motsvarar din beskrivning sånär som på handtagen vilka är hyfsat alpina och i plast. Priset var 695 SEK där jag såg dem
Nu är jag övertygad om att korkhandtaget är det minst viktiga då plastdito fungerar väl så bra.
Har själv ett par Åsnes teleskopstavar ( förmodligen Kompardell med annan lack) med riktiga trugor vilka jag slitit på 8 år och inte haft omak av handtagen i kyla. Nya trugor satte jag på förra vintern. När stavarna är mogna för utbyte kommer jag att byta till Gripon.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.