Startplats Färnebofjärden

Vi är några som planerar en hösttur på Färnebofjärden med boende på Gysinge Wärdshus. Eftersom vi inte har lokalkännedom söker vi tips om bra iläggningsplatser i södra delen av fjärden.

Hur ser det ut vid Östa och Östa camping? Kan man komma ner till Storån? Är Skekarsbo bästa iläggning? Detta och liknande frågor brottas vi med, så förstår ni syftet.

Till saken hör, att vi om det är möjligt helst vill kunna hålla fötterna torra vid i- och urstigning, med tanke på det svala vattnet.

Tack så länge.
M.
 
Färnebofjärden

Skekarlsbo funkar bra som iläggsplats,en liten stenig strand nära parkeringen.
Fint att utgå därifrån !

Storån har jag paddlat åt båda hållen och då utgick jag ifrån vägbron syd Hallarsbo(Lillån heter den där)
Kanske inte den idealiska iläggsplatsen men det går.

I Östa har de nog plockat upp alla bryggor så här års!

Sandön måste ni besöka,en pärla!

/Bosse
 
Låter ju som om Östa kan vara ett bra alternativ.
Ingbo källor verkar ju kanonintressant. Har aldrig hört talas om dem. Är det lätt att hitta dit?
M.
 
Iläggning

Vid badet söder om campingen i Österfärnebo finns åtminstone sommartid flytbryggor. Visserligen i norra delen men rätt nära Gysinge.
 
Östa

Östa udden norr om samhället är bra plats fär parkering och iläggning. Har ni flera bilar och vill paddla från A till B kanske ni skall starta längre söderut t ex vid bron över Storån mellan Ekedal och Hallarsbo. Storån har fin paddling liksom kanalerna vid Vedön / Rosön någon mil norrut från Östa. (Dvs sydväst om Gysinge.) Rekommenderar landstigning och promenad i gammelskogen på Vedön.

Det finns rolig forspaddling nedanför gamla bron söder om Gysinge men där är forslåda bättre redskap än skärgårdskajak.

Thure
 
Ingbo källor

malundin; sa:
Ingbo källor verkar ju kanonintressant. Har aldrig hört talas om dem. Är det lätt att hitta dit?
M.

Källorna hittar du lätt ca 2 km söder om Östa,skyltat från vägen dit.

Ett bra alternativ till färdväg om ni har flera bilar är att utgå från Lillån vid vägbron och avsluta uppe vid badet/Österfärnebo.
Då gör ni hela området så att säga.
Tyvärr har Hovnäs-färjan stängt för säsongen pga maskinfel!
Så det blir en bit längre att åka runt med bil isåfall.

/Bosse
 
Tack för hjälpen...

...alla som svarade på mitt upprop. Det är fantastiskt vad mycket man kan få ut av en fråga på ett sådant här forum.

Jag vill berätta att vi, min fru och jag, nu har paddlat Färnebofjärden under lördag och söndag. Vi lade i vid Skekarsbo, där vi först besökte det imponerande utsiktstornet. Man kan se i stort sätt hela nationalparken därifrån.
Natthärbärge hade vi bokat på Gysinge värdshus så vi ställde kosan norrut. Östa och Sandön valde vi bort eftersom vi hade framkörningssträcka från Stockholm och dagarna är väldigt korta så här års.
Vi gick innanför Vedön och hade en spännande upplevelse när vi plötsligt hörde ett skott. Det var förstås älgjakt som pågick och vi fick kontakt med en jägare på stranden, som på hustruns oroade fråga om vi låg i riskzonen kunde lugna med att de just skjutit sin sista älg på årets tilldelning. Tyvärr hade de gjort detta när älgen simmade och vi fick möta denna älg i vattnet när den flöt död med strömmen. Vi såg sedan att de hämtade den med båtar, men det kändes lite olustigt.
Via de sista forsarna nådde vi Gysinge värdshus lagom när det mörknade.
Söndagens återpaddling var väl så dramatisk eftersom det var forsar på vägen som var enkla när man paddlade nedström men som bjöd mer motstånd uppströms. Vi bar kajakerna förbi en fors straxt uppströms från Gysinge innan vi kom ut på egentliga Färnebofjärden och kunde paddla i godan ro.
Allt som allt en jätteläcker helg i snöglopp och is inne i vikarna. Häftigt som första vinterpaddling.
Mats och hustrun Lisa tackar för hjälpen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.