Färnebofjärden

Hej!

Jag undrar om någon här har paddlat på Färnebofjärden? Detta ställe är ju känt som Sveriges mygghelvete nummer ett, men kanhända det är lite bättre i slutet av augusti?

Sen undrar jag om någon hyrt kajaker i detta område?

Tack på förhand!
 
Jodå, jag har bara 2,5 mil dit, och jag paddlar där titt som tätt. Dock är myggen som du säger stort i antal, de är dessutom av en speciell stickmyggssort. Problemet är som störst på torra land och jag brukar inte ha några som helst bekymmer ute på vattnet. Fjärden är ett bra ställe att paddla runt på , finns både slätvatten och lite forsar här och där, bra att ha kartan framme annars kan det bli problem att ta sig tillbaka, he he.Nedströms Gysinge har vi Hedesundafjärden , den är större men den har jag inte utforskat än. Förra Fredagen kastade jag i direkt nedanför Tyttboforsarna och paddlade älvfåran ut på Fjärden och vidare till Östa och lite runt om osv, fin tur, hemåt var det både motvind och motström , men that`s life. Har inte provat att övernattat på någon ö , tror man blir tokig på myggen då misstänker jag. Men jag rekomenderar Fjärden starkt, väldigt vackert med bävrar och häckande storfåglar
 
För något år sedan paddlade vi i Gysinge och då var det i tjock med mygg på land men inga som helst problem på vattnet.

Jag har paddlat vår och höst på Fjärden och då har det fungerat helt OK

Campingen är en bra början http://www.ostacamping.se/

(Lustigt lite folk på bilderna hmmmm)

Glöm inte att kolla källorna om du åker dit

Hans Friedel
 
Senast ändrad:
Tältplatser

Ska du övernatta så finns det några få ställen att dra upp tältet

En fantastiskt fin tältplats finns på Sandön (i stort sett mitt i nationalparken). Nästan litet "lagunkänsla" i bukten mot SO, dock med tallar i stället för palmer :)

//Torbjörn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.