stålram

Jag har tittat runt på forumet och det verkar som om stålram är det bästa,Om magneten fastnar är det då en stålram?Är inte gammla cyckel ramar av bra kvalite.
 
Det beror ju på hur bra kvalitet definieras. Gamla tunga stålramar av tjocka men oreducerade Hi-Ten rör lär förvisso hålla, men dem betackar jag mig för. Särskilt när de sitter på standardcyklar.

Lätta och dubbel/trippelreducerade Cro-Mo rör säger jag inte nej till.
/Niklas
 
Vad är "lätt" ram ?

Jag har en ca 25 år gammal cykel med stålram som väger 14 kg (inkl pakethållare både fram o bak, div flaskhållare, väskfästen, pump, stänkskärmar, backspeglar, ringklockor, cykeldator etc..). Kan det anses som "lätt" i sammanhanget ?
Har funderingar på att satsa lite på den för framtida längre turer. Och ja, det är "double-butted seamless tubing"
 
Låter inte farligt tungt, kollar man på en ny Surly long haul trucker så verkar dom landa mellan 13,5 och 15kg när dom är utrustade som din cykel.
 
Det är s k flygstålrör, d v s i bättre segmentet. Givet att du hittar en lätt stålram 1,2-1,5kg är det viktigaste att den passar dig d v s måtten! Börja med dina cykelmått, sen ram.....
 
Givet att du hittar en lätt stålram 1,2-1,5kg är det viktigaste att den passar dig d v s måtten! Börja med dina cykelmått, sen ram.....
Att cykeln passar, inte enbart i storlek utan även i uppträdande, är det allra viktigaste.

Men vad jag ffa undrar över är vilka bra långfärdsstålramar känner du till som väger 1,2 - 1,5kg?
Riktiga uppmätta vikter alltså, inte katalogvikter.

En av de bästa stålracerramar som finns nuförtiden är IF SSR, uppmätt väger den 1571g i 57cm.
http://www.tour-magazin.de/?p=5992
Racerramar i klassiska Columbus SL väger(vägde?) 2300g.
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=188
Men detta är racerramar, hur skulle då en långfärdsram kunna bli 20-45% (370 - 1100g!) lättare?

Kom gärna med exempel.
 
Men stålramar som är gjorda Molyden-Mangan legeringar då, hur är dom?

Olle

Det är samma kvalitetsnivå som Cro-Mo. Tidigare gjorde Reynolds sin klassiska ramrörsats 531 i mangan-molybden. Vad jag förstår är enda praktiska skillnaden till att de idag är ersatta med Cro-mo rörsatsen 525 att den senare kan tig-svetsas vilket möjliggör enklare och billigare produktion.

Angående ramvikter: Min racerram i stålsorten True Temper S3 väger 1,50 kg. En lätt stålram för långfärd med lätt packning väger runt 2 kg. Lätta ramar för långfärd med tyngre packning väger runt 2,5 kg. Jag har aldrig vägt en oreducerad hi-ten ram. De aluramar som används för långfärdscykling väger ofta något liknande, runt 2 kg, vad jag kunnat läsa mig till från tester där de verkligen väger ramarna. Men man kan komma undan med några hekto mindre. En fördel med stålramar för långfärd som det sällan talas om är att gängor för framförallt pakethållare blir hållbarare.

Mange
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.