Sommar-bränsle i Kanada ?

  • Trådstartare ad@mech.kth.se (Anders Dahlkild)
  • Start datum

ad@mech.kth.se (Anders Dahlkild)

Gäst
Vilket köks-bränsle är vanligast och
lättast att få tag i i Kanada ?
Har själv Triangia med gasbrännare för Primus
Propan/Butan behållare. Förmodar att det
kan vara svårt att få tag i i Kanada ?
Finns brännare/adapter att köpa här som passar till
vanligaste gasbehållare där ?
Tacksam för köks-råd inför Kanadaresa i sommar.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Gissningar...

Jag skulle tro att det är coleman som gäller i Canada om man vill ha gas. Coleman har samma gänga som primus. Men jag har aldrig varit där, så jag vet ej.


Vad jag däremot vet är att markill, som också har primusgänga, gör en adapter så att man kan använda punkterings-behållare på primusgrejor.


MSR gör också gaskök. Kolla vad de har för gänga!



/Björn
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Bensin

Ren bensin är det vanligaste bränslet i USA och Kanada. Det går att få tag på i alla järnaffärer eller varuhus med "campingavdelning". Fotogen av bra kvalitet är däremot svårt att få tag i.


När det gäller gas så säljer i alla fall Mountain Equipment co-op primuskök och primus gasbehållare. En liten flaska (225 g gas) kostar enligt deras katalog 5 CAD exkl moms, en stor (450 g) 8:50. Momsen varierar mellan provinserna, men om jag minns rätt ligger den mellan 7 och 14 %. Mountain Equipment co-op finns i några stora städer: Vancouver, Calgary, Edmonton, Toronto, Ottawa. De har bra priser och stort sortiment, och ett besök i någon av deras butiker är ett måste för varje friluftsprylintresserad kanadaresenär.


MVH


Peter Ask
 

RO

Gäst
Förbud mot friluftskök på flygplan  !

Var i Kanada och vandrade i fjol. Hade då med ett Primus gasolkök. Det var inga större problem att hitta både Coleman & Primus gas behållare.
Ett varningens ord dock. Kanada har infört stränga regler för flyget. Det är olagligt och förenat med väldigt höga böter att transportera begagnade kök, och bränsleflaskor på flygplan. Tog själv ganska lätt på varningarna, men vid hemresan så var det stopp i tullen. Det var först lite jobbigt när tullaren började undersöka köket. Tullaren kallade in sin chef, som dock var förstående och lät oss resa hem med köket. Dock efter att ha undersökt det noga och kontrollerat att det inte var ett mångbränslekök. (Risken att gas finns kvar i ett gasolkök är ju inte så stor.) Det har gått så långt så att vissa friluftsaffärer handlar med begagnade kök och köper turisternas när de skall flyga hem. Ett alternativ är att köpa ett enklare gasolkök i Kanada och sedan sälja eller ge bort det när man åker hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lleberg Hur mycket bränsle ska med? Friluftsmat 3
s022vq MFS Bränsle Friluftsmat 4
Bränsle I Frankrike??? Friluftsmat 0
Bränsle på hög höjd? Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.