MFS Bränsle

nunatak@spray.se (Fredric)

Gäst
Untitled

Finns flera olika bränslen. Kemiksren bensin finns att köpa i en färgbutik. Miljövänlig gräsklippar bensin och tex fotogen Statoil blå finns på bensinstationerna.


Jag har använt dessa och tycker de fungerar utmärkt.
 
Flytande

Min begränsade erfarenhet är att bensin/fotogen är att föredra framför gas i ett MFS. Gas går visserligen att använda men ger sämre effekt än vad man får med renodlade gaskök.


M v H,


Johan
 
Bränsle

Jag har använt MFS under tre säsonger(sommar). Jag tycker att köket är mycket driftssäker. Personligen föredrar jag den med bensin framför fotogen, när det gäller flytande bränslen. Det händer oftare med fotogen att förvärmningen inte riktigt blir som man har tänkt eller att det uppstår övertryck med sotande låga som följd. Bensin sotar i stort inte alls. Kemisk ren från färghandel eller apotek(dyrt) är bäst. Jag brukar köra MFS på både gasol och bensin. Det är otvivelaktigen säkrare att använda gasol vid matlagning inne i tältet vid dåligt väder, den är också enklast att använda. Å andra sidan har gasolen klara nackdelar vid lägre temperatur. Redan vid 5 grader plus tappar gasolen fart, ännu mer om burken är redan använd en del. Det finns två olika gasolblandningar, den med högre mängd propan är att föredra. Jag såg i ett annat inlägg att någon har testat skillnaden i effekt mellan MFS med gasol och ett renodlat gasolkök, har för mig att skillnaden uppmättes till en minut(koka upp en liter vatten).Eftersom jag brukar ha med en liten gasollykta så tar jag med mig en liten gasolburk och en lite(0,6 l) flaska bensin för ca 8 dagar. Oftast är det lite gasol kvar.
 
Efter tycke

Jag har använt både fotogen och bensin. Med fotogen måste du förvärma ca 1.5-2 minuter för att slippa sot. Var noga med vindskydd under förvärmning.
Bensin som inte är kemisk ren sotar ganska bra den också innan du fått tillräcklig värme. Förvärmningen går dock fortare. Jag kör med Alkylatbensin som säljs på mackar. Denna är bättre än vanlig bilbensin och framtagen framförallt till gräsklippare etc. Kallas också miljöbensin av vissa. Jag har ej provat kemiskt ren bensin (White gas) men vill gärna veta var jag får tag i större mängd relativt billigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.