sojamjölk i pulverform?

Jag undrar om någon känner till ifall man kan köpa sojamjölk i pulverform, precis som man kan köpa torrmjölkspulver?
 
Sojamjöl

Man kan använda sojamjöl, det är dock inte avfettat så man bör inte förvara det i flera år. Man kan också göra pannkakor på sojamjöl (ersätter ägg):

Pannkakor

3 dl vetemjöl
2 msk sojamjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk matfett
lite salt
5 dl vätska, gärna sojamjölk, lite i taget.

Rör ihop torrvarorna. Tillsätt fettet och rör i vätskan lite i taget så att det inte bildas klumpar. Stek till ungefär 10 stycken.

http://www.risenta.se/Sojamjol.htm
 
Tack för tipset! Har du testat själv? Hur går man tillväga? Behöver den stå ett tag som torrmjölken, innan man använder den. Är den god till grötfrukosten???
 
kokosgrädde

Hej!

Det finns alternativ till vanligt mjölkpulver, jag brukar använda kokosgräddepulver- fast det är nog inte så gott i gröten (eller?) men riktigt bra till matlagning. det finns ju även ersättningsprodukter b la en som heter "rapsy" som liknar mjölk. Det finns på vissa ICA butiker eller går att köpa på nätet på "allergimat.se"
Annars kanske soppa eller nån annan smaksättning kan vara alternativ i gröt.
Lycka till! Eva
 
MagdalenaS; sa:
Är den god till grötfrukosten???
Mja, den fungerar. Vanlig torrmjölk är ju inte heller någon större kulinarisk upplevelse. Jag har mest blandat O'boy och liknande på min sojamjölk, och där funkar den OK. Testa hemma vettja!

Ett alternativ är väl välling, men alla gillar inte det heller. Själv envisas jag med välling + müsli.
 
Re: Sojamjöl

KLAGER; sa:
Man kan använda sojamjöl, det är dock inte avfettat så man bör inte förvara det i flera år. Man kan också göra pannkakor på sojamjöl (ersätter ägg):

Sojapannkakor är grymma! Har kört det på varje fjällvandring i flera år nu. Enda problemet är att det går åt så mycket bränsle att steka alla 54 stycken som krävs för att alla ska bli mätta...
 
Värt en notering angående Sojamjölet är att en matsked innehåller lika mycket protein som ett kokt ägg. Så man måste inte trassla med köttet till alla måltiderna om man inte vill. Det löser sig lika fint i varm som i kall vätska. Go Greens märke (och en i en brun påse, minns inte märket) har en mer utpräglad nötsmak som skiljer den från andra märken. De flesta märken är bra avfettade idag mot för några år sedan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Mange_S Öl i pulverform Friluftsmat 53
adventure_transport Tomat i pulverform? Friluftsmat 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.