• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Snowboard och graviditet - går det ihop?

Hallå mammor (och fäder)

Är lite nyfiken på att höra hur man bör resonera kring graviditet och utförsåkning, i min tjejs fall snowboard.

Hon kommer förhoppningsvis vara i v 16-17 då hon ska till alperna och åka bräda.

Finns det någon därute som kan ge lite råd och funderingar? Det enda jag hört hittills är att fostret är väldigt väl skyddat, särskilt såpass tidigt. Det som mamman står ut med fixar fostret utan problem. Men kraftiga vurpor i backen?

Har någon experimenterat med någon form av skydd, ungefär som vi använder ryggskydd fast på andra sidan så att säga?

Lyckligt blivande far
 
rockocean; sa:
Men kraftiga vurpor i backen?

Har någon experimenterat med någon form av skydd, ungefär som vi använder ryggskydd fast på andra sidan så att säga?

Huruvida din tjej lyckas stå på fötterna hela tiden och är bra skyddad är ju hursomhelst ingen garanti för att ingen annan kör på henne i typ 150 blås...
 
Det finns mycket gravida kan och ska göra. Trilla omkull tillhör inte dit. Utifrån frågeformuleringen utgår jag ifrån att det är första graviditeten. Grattis !!!. Mycket kommer att ändra sig för er. Njut av tiden, åk gärna till alperna och njut av solen, låt er styras av dagen och hormonerna. Kvinnans prioriteter av vad som är viktigt brukar ofta kunna förändras. Vandringar, snöskoturer, hästskjutsar shoppa babykläder av märken som inte finns hemma. Kanske besöka någon ort eller stad i dalen.
 
Urk!

MW; sa:
Vandringar, snöskoturer, hästskjutsar shoppa babykläder av märken som inte finns hemma. Kanske besöka någon ort eller stad i dalen.

Urk. Nu inser jag vad jag gett mig in på ;)

Nåja, i vilket fall väntar jag på lite åsikter från tjejer, och inte bara från oss nojiga grabbar. Ho ho? Var inte detta ett tjejforum?

J
 
Re: Urk!

rockocean; sa:
MW; sa:
Vandringar, snöskoturer, hästskjutsar shoppa babykläder av märken som inte finns hemma. Kanske besöka någon ort eller stad i dalen.

Urk. Nu inser jag vad jag gett mig in på ;)

Nåja, i vilket fall väntar jag på lite åsikter från tjejer, och inte bara från oss nojiga grabbar. Ho ho? Var inte detta ett tjejforum?
J

Nojjig , naja kanske det :).

Du har rätt i att andra ibland har en överbeskyddande gentemot gravida. Särskilt när det gäller saker man inte känner till så mycket. Likaväl har blivande förstagångsföräldrar en rätt intresant uppfattning om hur man kan gestalta graviditet och familj efter nedkomsten ;).

Naturen har egentilgen sörjt för ett gott skydd åt fostret. Det är inte snowboardåkandet som är problemet utan konsevenserna av ett riktigt fall. Riskbedömningen är upp till en, framförallt den blivande mamman, själv. De flesta blivande förstagånsmammor som jag kännt brukar förändra prioriteterna rätt så rejält. Som partner bör man hänga med på dessa förändringar.

Åk ner, men förvänta er inte att snowboardveckan kommer att bli som alla de andra.

Och vad du gett dig in på förstår du först när du upplevt det. Leta efter rosa fluffiga overaller med små blåa elefanter på magen är inte lika hemskt som det låter :).
 
Svar från en tjej med två barn

Hej,

Åkte själv snowboard under första och skidor med andra. Fick sedan höra att om man råkar bryta något så var det något med att det inte läker eller att det inte går att operera om man måste göra det (nåväl orsaken kommer jag inte ihåg) men konskvensen blir nåt med att man t ex behöver ligga i vagga med brutet ben på sjukhus fram till födseln var det... så så här i efterhand så var det oklokt av mig att åka.

/Christina
 
Gravida pipe-råttor

Jo, facit börjar visa sig... Åkte en tur till Sälen i graviditetsvecka 12 och det funkade ju bra, men man märker att tjejen inte orkar lika mycket. I efterhand kan man konstatera att vi borde i alla fall ta det betydligt lugnare. Så det blir nog längdåkning i vår.

En sak med anknytning till detta är att UCPA tydligen inte betalar tillbaka bokad skidresa om man blir gravid, trots avbeställningsskydd. Konstigt, eller hur? De betraktar det tydligen inte som "oförutsedd händelse", vilket är lite underligt. Vem kan planera en graviditet på månaden när?

J
 
Re: Gravida pipe-råttor

rockocean; sa:
De betraktar det tydligen inte som "oförutsedd händelse", vilket är lite underligt. Vem kan planera en graviditet på månaden när?

J

Om ni har planerat en graviditet så kan det väl knappast sorteras under oförutsett va? Plockar man ut målisen får man räkna med att det blir mål ;)
 
Att vurpa så illa så att barnet skadas kräver ju i princip att fallet är så hårt att moderns inälvor skadas - något som är klart allvarligt oavsett om man är gravid eller inte.
Så det gör kanske varken till eller från i en riskbedömning.

Men förutom tröttheten som är rätt vanlig så är det ju ganska vanligt med bäckenbesvär - leder och fogar börjar luckras upp.
Och eftersom bäckenet används ganska duktigt när man åker alpint så är ju risken att hon får förbaskat ont, eller redan har så ont att hon inte kan åka.

Min hustru (nedkomst i mars) hade till exempel ingen större lust att åka utför i helgen.
 
Hockey?

Du talar stor sanning. Men när blir det mål? Efter en minut? Fem? Nästa period? Inte alls?

Dessutom var väl målisen inte utplockad. Pucken slank liksom in ändå...

;)

J
 
Nordesjö; sa:
Att vurpa så illa så att barnet skadas kräver ju i princip att fallet är så hårt att moderns inälvor skadas - något som är klart allvarligt oavsett om man är gravid eller inte.
Så det gör kanske varken till eller från i en riskbedömning.

Jag tycker fortfarande det viktigaste i en sån här riskbedömning är vad andra åkare kan orsaka. Scenariot odödlig 18-åring med halvtaskig koll men superego som ska flasha och hoppa över det lilla krönet? Grattis...
 
Re: Hockey?

rockocean; sa:
Du talar stor sanning. Men när blir det mål? Efter en minut? Fem? Nästa period? Inte alls?

Dessutom var väl målisen inte utplockad. Pucken slank liksom in ändå...

;)

J
Det finns väl ingen anledning att lägga skridskorna på hyllan för det?! Åk iväg till Alperna, men skippa utförsåkningen! Njut av graviditeten och av att bara vara 2!

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilla Snowboard till vardags Tjejforum 7
ellenc Graviditet och klättring Tjejforum 0
Celisia Klattring och graviditet? Tjejforum 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.