• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Klattring och graviditet?

Hej!

Jag och min kille forsoker att bli gravida. Vi traffades genom klattring och det ar en jattestor del av var vardag. Nu undrar jag; finns det nagon har inne som har erfarenhet av klattring och graviditet? Hur lange kunde du klattra, hur hart, utomhus / inomhus etc.?

Hor garna av er med synpunkter!

Cissi
 
Jag har haft en gravid repkamrat och det var inga större problem att fortsätta drygt halva graviditeten. Däremot kanske man ska undvika att göra förstemansfall eller bouldra på hög höjd. Frågan har varit uppe många gånger tidigare så ett tips är att gå igenom vad andra har haft för åsikter.

Det beror ju förståss på hur man mår.
 
Senast ändrad:
Kan bara inte låta bli, men säg till om han lyckas, det vore en världsnyhet!

Och till dig önskar jag lycka till. Prata med mammor där du klättrar och hör hur de gjorde under graviditeten.
 
Min flickvän klättrade fram till ca 3 veckor innan födseln. På slutet är det svårt eftersom magen är ivägen. Se till att skaffa en helsele av arbetsmodell, dvs en där man sitter på ett band under rumpan, helselar för alpint bruk utan band kan klämma på magen från sidorna. Vi lånade en av vår klubb. Har för mig att märket var Hightech, det säljs av Crux i Uppsala.

Efter födseln passa bouldering jättebra. Många inomhusgym tillåter att man har barnvagn med medan några är riktigt barn-o-vänliga. Utomhusbouldering blir bökigare, inte kul att amma i sol och mygg. Replättring funkar om man är många, annars kan man behöva fira av så fort ungen skriker.
 
Som med så mycket annat så är ingen graviditet den andra lik. Jag klättrar inte, men vågar efter att ha fött tre barn påstå att om du mår bra, inte har ont och inga komplikationer uppstår, så kan du klättra tills magen är i vägen, vilket kan bli allt från tredje till sista månaden, men troligen mer mot slutet när det är första barnet.

Om du å andra sidan får foglossning, ischias, samlar vätska, är väldigt trött, mår mycket illa eller något annat som man inte kan veta i förväg om man drabbas av, så är det nog ingen höjdare att klättra...

Det svåraste jag gjorde i slutet var att köra bil. Det gick inte att ändra ratten så mycket att jag rymdes mellan den och stolen och samtidigt nådde ner med fötterna... Dyka var också svårt, eller rättare sagt omöligt. Jag skulle hämta en sak som sjunkit ner på botten i badhuset en gång, men det gick inte att komma ner! Men utförsåkning och fjällvandring gick bra även i slutet - har fött både på vårvintern och på hösten så både ock är provat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ellenc Graviditet och klättring Tjejforum 0
rockocean Snowboard och graviditet - går det ihop? Tjejforum 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.