Smidigt 1-2 personskök

Har för tillfället ett gammalt biltema spritkök som e totalt kasst, fruktansvärt dålig effektivitet och dåligt material.

Frågan är bara om jag ska satsa på ett Primus Mimer eller Trangia 273.
Snackade med en kompis som varit ute ganska ofta förr och han har nästan bara använt Trangia senaste åren, tack vare att hans gasbehållare tagit slut till gasköken allt för ofta förr.

Köket kommer mest att användas till att värma vatten på fisketurer, men även koka/steka på några enstaka gånger imellanåt.
 
Jag har också ett billigt spritkök (från ÖB). Gillar det, det är tyst. Effekten tycker jag är tillräcklig i sommaren, får se nu i höst vad jag tycker då. Ett tips till de som har billiga spritkök är att köpa den där mojöngen som man kan använda för att reglera lågan med. Den finns som reservdel till trangia-köken, mitt kök blev mkt trevligare att använda när den hade införskaffats.
 
Eftersom vi skulle ha med en kåta på vandringen senast tänkte jag att minska packvikten något genom att frångå mitt trangia till förmån för ett lätt toppmonterat gaskök. Väldigt smidigt och effektivt. Men det blir tyvärr inte samma lukt och sot som med trangiat. Men däremot är ett trangia extremt mycket stabilare. Tycker det var lite vingligt när man lagade mycket mat. Skulle jag köpa ett nytt idag skulle det bli gas till trangiat. Eller ett ebay-multifuel.
 
Gas

Trangiaköket är svårslaget när det gäller stabilitet och driftsäkerhet. Fungerar också året runt. Nackdelen är väl att det är förhållandevis tungt.
Sommartid har jag själv gått över till gas, vilket är både lätt och effektivt samt enkelt att reglera effekten. Har erfarenhet av såväl MSR Pocket Rocket som MSR Windpro. Föredrar helt klart Windprobrännaren som både är effektivare och stabilare.
 
Så jag gör inte bort mig om jag väljer ett Trangia 273 för att koka lite vatten, nån soppa här o där o steka nån korvbit eller nåt då o då??
 
det kommer att fungera skitbra.. personligen har jag sedan nästan 20 år lämnat allt vad trangia heter bakom mig och vad jag vet har grejerna inte utvecklats något på den tiden heller, det är en tidlös och väl fungerande konstruktion.. själv kör jag lättvikts toppmonterad gasbrännare och en stove away kastrul med stängbart lock.. men det är mitt val.. efter att ha provat alla bränslen så står gas i en liga för sig, inget kladd, funkar alltid..
 
Trangia med gasbrännare är ingen dum lösning om man inte viktjagar extremt, en 100gram gasbehållare som man packar _i_ köket räcket till ca 12-14 st 0.5-liters uppkok och det går att smyga med lågan om man behöver koka lite längre (gör det under lock - då kan man dra ned lågan till löjligt liten storlek och det kokar ändå)

kort sagt så eldar man inte en sekund längre eller starkare än vad som behövs och sådant spar bränsle.

vintertid och stark kyla så får man antingen titta på en multifuel som passar trangian eller så får man lära sig att hålla gasolflaskan lite uppvärmd med en skvätt jummen vatten från termosen från förra eldningen när det börja gå trögt.

varianter finns att man väljer gasol som är egentligen avsedd för gasolbrännare för att bränna bort färg och hantverk etc. och fungerar ofta lite längre ned i temperatur - åtm. i början. Biltema 17-602 har varit en sådan med högre propanhalt. och går att använda med trangina-köket med gasolbrännare. I kallt väder är det alltid svårt att få ut sista skvätten gasen ur campingasolburkarna om man inte värmer lite försiktigt - det måste man vara medveten om.
 
Senast ändrad:
Det finns skäl som vikt vilka talar mot trangia. Toppmonterade gaskök är oslagbart lätta och fungerar utom när det är -35 ute och man borde var inne. Rekommenderas av alla som provat allt. 3 tältpinnar rätt anbringade gör dem stabila oxså.
 
Jula-kitet var ju billigt, men om du har råd och vill köra toppmonterat så skulle jag rekommendera ett MSR Pocket Rocket, bland de lättaste och bra fart. Om du vill kunna laga mer avancerad mat så tycker jag att toppmonterat bli för labilt, föredrar då MSR Windpro. På det kan jag köra bautakastrullen som jag lagar mat till hela familjen (7 pers) i. Och jag jobbar inte på MSR :)

Men ett Trangia är inte att förakta. Grymt driftsäkert, men för tungt för min smak.
 
Jula-kitet var ju billigt, men om du har råd och vill köra toppmonterat så skulle jag rekommendera ett MSR Pocket Rocket, bland de lättaste och bra fart. Om du vill kunna laga mer avancerad mat så tycker jag att toppmonterat bli för labilt, föredrar då MSR Windpro. På det kan jag köra bautakastrullen som jag lagar mat till hela familjen (7 pers) i. Och jag jobbar inte på MSR :)

Men ett Trangia är inte att förakta. Grymt driftsäkert, men för tungt för min smak.
Men räcker effekten, tycker mitt nuvarande biltema stormkök e skit. Men det kanske inte ska jämföras med Trangia??
 
Effekten räcker gott, jag har använt trangia jämte ett primus multifuel i -32 (uppmätt!, inget jag skulle göra igen, jag fick feber och massa andra problem relaterade till att sova i för kall sovsäck!) och det vinterkittade trangiat var inte alltför långt efter dieseljeten när det gällde snösmältning. Det gick t.o.m. att steka pannkakor, som tyvärr blev kalla alldelles för fort, fast det var ju inte spritkökets fel. Men man bör inte vara av den stressiga typen om man ska använda trangia, det tar sin lilla tid.

Angående effekt så fanns det väl något test som visade att just trangiats spritbrännare var en av de mer effektiva på marknaden, just för att den vägde så mycket? Tror det fanns någon länk på zenstoves eller var det på fjäderlätt?

Mitt problem med trangia är väl främst inte vikten, tycker den är värd sin vikt. För mig handlar det mest om pris. Eftersom jag vet att man kan få ett hyffsat multifuelkök för nästan samma peng tycker jag det skulle kännas dyrt att köpa ett trangia idag. Även om de är gjorda i sverige. Tur att man har två redan.

Sen tycker jag inte att tältpinnar gör så mycket för stabiliteten för ett toppmonterat gaskök. Och ska man laga mat till två hungriga vuxna blir det vingligt. Om inte underlaget är optimalt, och alltså då även någorlunda vindskyddat.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.