Smidigt "tryckkök"

Jag funderar på att investera i ett bensin/fotogen etc kök . Har tröttna på Trangia med spritbrännare Jag skall semestra i USA och där är utekök billigare!

Ett krav är att det skall gå lätta att reglera lågan så att man kan laga mat och inte bara koka upp vatten snabbt. Och att det inte skall kräva ett ingenjörsexamen för att sköta (jag har två tentor kvar tills jag blir civ ing;)).

Är det någon som har ett sådan kök att rekommendera? Funderar på Primus Omnifuel för att kunna köra gas också, men det är ju ett dyrt kök och en lättanvänd bensinare kanske inte är så dumt?

/Andreas
 
Användarvänligt tryckkök

Jag använder mig av ett Optimus Nova. Tror nästan att det är svårt att hitta ett mer lättanvänt kök. T ex så är rensnålen inbyggd i brännaren och används genom att föra det tillhörande multiverktyget med en magnet in unde brännaren. Funkar att rensa brännaren under gång. Tyvärr så har man inte möjligheten att köra Novat på gas.

Annars så är ju Primus Omnifuel också ett bra alternativ. Enligt vissa så ska Novat vara tystare än Omnifuel, kan säkert stämma hur som så upplever jag att båda är tystare än MSR köken. Sen tycker jag att både Novat och Omnifuel är stabilare än MSR köken.

Vad det gäller pris så är väl Novat billigare än Omnifuel, och med en liten adapter så sitter den som en smäck i ett Trangia. Lågan har jag inte upplevt är något som hellst problem att ställa in på Novat Däremot så fick jag en del sotbildning när jag körde ett Omnifuel kök med kembensin på låg effekt förra sommaren. Eftersom det var första gångerna jag använde köket så kan det kanske bara berott på att jag inte riktigt lärt mig hur kök och rensnål funkade.

Mvh Jesper
 
ekis; sa:
Ett krav är att det skall gå lätta att reglera lågan så att man kan laga mat och inte bara koka upp vatten snabbt. Och att det inte skall kräva ett ingenjörsexamen för att sköta (jag har två tentor kvar tills jag blir civ ing;)).
Om du skall över pölen kan du köpa köket där, ex en MSR Simmerfly för 694.13 kr (valutaomvandlare) och så kör du den på bensin. Jag har själv en gammal Whispelite.
Smidigt? Alla bensinkök kräver civilingenjörsexamen och ett råpluggande av manualen å så måste man ha med sig sprängskiss och reparationskitet. Men dom går att plocka i sär vilket är en fördel.
Jag fattar inte iden med en kök som går att köra på både gas och bensin. Vill jag ha gas så tar jag med mig min Primus Bruno och en gasflaska. Är det någon som bär med sig både bensin och gas?
Visst det kostar lite mer att köpa både och Simmerlite för 649 kr + Primus Alpin PowerCook 595 kr, men det landar iaf på 1244 kr vilket är mindre än vad Omnifuel kostar. Dessutom har man två kök och alldrig helt ställd. Ha en god tur // Roland
 
ekis; sa:
Jag funderar på att investera i ett bensin/fotogen etc kök . Har tröttna på Trangia med spritbrännare

Om det inte är själva Trangiat du tröttnat på kan jag oxå rekommendera Optimus Nova. Passar perfekt i Trangiat med den adapter som säljs och har självklart justerbar låga. Fungerar givetvis även "på egna ben".
Billigare i Nordamerika än i Sverige så köp...

/M
 
Re: Användarvänligt tryckkök

polarhund; sa:
Annars så är ju Primus Omnifuel också ett bra alternativ. Enligt vissa så ska Novat vara tystare än Omnifuel, kan säkert stämma hur som så upplever jag att båda är tystare än MSR köken. Sen tycker jag att både Novat och Omnifuel är stabilare än MSR köken.

Mvh Jesper

Du tänker nog på primus MFS som låter som ett reaplan.

Jag har använt Nova i två år och har sedan en tid ett Omnifuel att jämföra med: Omnifuel är väldigt tyst, faktiskt betydligt tystare än ett Nova och det tystaste koppbrännarkök jag stött på hittills. Omnifuel har också högre effekt vilket är trevligt på vintertur, på sommarturen spelar det mindre roll.

Håller med om benen, både Nova och primus olika kök har betydligt stadigare ben än de amerikanska varianterna.

Mvh,

J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...